
Foto: Getty Images
Itemii bine lucraţi la examene creează ocazii de mândrie în familii sau dezamăgiri justificabile.
Butoane normale, umane. Şi un efect de tunel pentru minţile noastre captive mândriei parentale exprimate la un moment anume al anului sau ciclului şcolar, prin condiţionări de sistem sau cultură înghiţite pe nemestecate.
Important este să ne amintim mai des şi de alţi "itemi" care nu apar în nicio testare scrisă şi pentru care mai rar copiii sunt văzuți sau încurajaţi:
- capacitatea de a reacţiona sănătos la sistemele de alertã interne; capacitatea de a-şi pune limite în relaţie cu ceilalţi;
- simțul adecvării personale, relaxarea şi libertatea internă de a te simţi bine în pielea ta;
- simțul pragmatic, orientarea în spaţiu, capacitatea de a citi harta socială a contextului;
- abilităţile tranzacționale în relaţie cu ceilalţi;
- autonomia personală;
- curajul, simțul umorului;
- starea generală de prezență, curiozitate şi vigilență;
- cuvântul personal în fața celuilalt;
- cooperarea;
- flexibilitatea, adaptabilitatea;
- capacitatea minţii de a face asocieri; harta mentală;
- racordarea sănătoasă şi sigură la un centru de iubire şi acceptare necondiționată; înrădăcinarea emoţională;
- reactivitatea echilibrată față de obstacole sau dificultăţi; reziliența, tonusul fizic şi sufletesc;
Sunt copii şi tineri care pot lua 10 la examene fără să aibă mulţi dintre "itemii" de mai sus bifaţi. Starea lor de bine în viață depinde dramatic de aceste dimensiuni care nu apar niciodată în testele şcolare.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.