Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Starea de bine în viață a acestor tineri depinde dramatic de dimensiuni care nu apar niciodată în testele şcolare

Fetiță și câine

Foto: Getty Images

Itemii bine lucraţi la examene creează ocazii de mândrie în familii sau dezamăgiri justificabile.

Butoane normale, umane. Şi un efect de tunel pentru minţile noastre captive mândriei parentale exprimate la un moment anume al anului sau ciclului şcolar, prin condiţionări de sistem sau cultură înghiţite pe nemestecate.

Important este să ne amintim mai des şi de alţi "itemi" care nu apar în nicio testare scrisă şi pentru care mai rar copiii sunt văzuți sau încurajaţi:

- capacitatea de a reacţiona sănătos la sistemele de alertã interne; capacitatea de a-şi pune limite în relaţie cu ceilalţi;

- simțul adecvării personale, relaxarea şi libertatea internă de a te simţi bine în pielea ta;

- simțul pragmatic, orientarea în spaţiu, capacitatea de a citi harta socială a contextului;

- abilităţile tranzacționale în relaţie cu ceilalţi;

- autonomia personală;

- curajul, simțul umorului;

- starea generală de prezență, curiozitate şi vigilență;

- cuvântul personal în fața celuilalt;

- cooperarea;

- flexibilitatea, adaptabilitatea;

- capacitatea minţii de a face asocieri; harta mentală;

- racordarea sănătoasă şi sigură la un centru de iubire şi acceptare necondiționată; înrădăcinarea emoţională;

- reactivitatea echilibrată față de obstacole sau dificultăţi; reziliența, tonusul fizic şi sufletesc;

Sunt copii şi tineri care pot lua 10 la examene fără să aibă mulţi dintre "itemii" de mai sus bifaţi. Starea lor de bine în viață depinde dramatic de aceste dimensiuni care nu apar niciodată în testele şcolare.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Elevi în curtea școlii

Ce (mai) înseamnă săptămâna de „școala altfel” pentru elevii români? Dar „săptămâna verde”? Ce ar trebui să însemne ele în mod ideal, dar și în mod concret? Cum ați organiza dvs, stimați cititori, aceste două programe educative pentru elevi? Cum le văd realmente și decidenții politici de azi, din Educație, care le-au moștenit de la cei de ieri? Iată câteva întrebări, pe care se pare că nu ni le punem suficient de serios și responsabil.

Citește mai mult

Dorin Dobrincu

E nevoie de o igienă a democrației. Și ea nu poate fi gândită în afara cunoașterii istoriei. Pentru că, oricât de des ați auzi asta, ideea e totuși adevărată: cine nu învață lecțiile istoriei e condamnat să le repete. Într-un moment ca acesta, în care regimurile autoritare și discursurile radicale sunt în ascensiune peste tot în lume, predarea lucidă a istoriei recente devine esențială. Coordonarea manualului de „Istoria comunismului din România”, introdus ca disciplină obligatorie în 2025, este mai mult decât un proiect editorial — e o încercare de a-i învăța pe tineri libertatea, prin cunoașterea prețului pierderii ei. Istoricul Dorin Dobrincu explică în acest interviu acordat în exclusivitate platformei Republica de ce memoria nu e doar un exercițiu al trecutului, ci o condiție pentru a nu repeta greșelile care au pus în genunchi o societatea întreagă. Care s-a salvat singură, dar cu prețul sângelui.

Citește mai mult