Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Un medic și un profesor ne spun ce se va întâmpla în septembrie: E foarte posibil ca în toamnă scenariul să se agraveze. Transmiterea virusului în comunitatea de copii va fi probabil mai răspândită decât în cazul adulților

clasa - pregatiri - getty

Foto Guliver/Getty Images

Situaţia noului an şcolar care va începe într-o lună şi jumătate este încă învăluită în ceață. Revenirea la școală în septembrie într-un „scenariu mixt” – cu elevii la școală și cursuri online a fost varianta avansată zilele trecute de președintele Iohannis.

Ministerul Sănătății a propus până acum mai multe scenarii: unul de revenire integrală la școală, altul de ore exclusiv online și două sub-scenarii hibride.

„Simulările ar trebui să înceapă de acum”

Simulările pentru noul an școlar ar trebui să înceapă de acum, măsurile luate de autorități trebuie să fie flexibile, atrag atenția specialiștii. Profesorul Alexandru Rafila, președintele Societății Române de Microbiologie, consideră că o clasă fizică ar trebui să aibă 15 elevi, iar copiii să interacționeze în prezența profesorului.

Republica.ro a contactat reprezentanți ai profesorilor, medicilor și părinților pentru a afla părerile lor despre cum ar putea arăta școala la toamnă.

  • „Trecem iarăși în regim online și « lucrăm » numai cu copiii interesați, motivați și dotați cu mijloace tehnice și îi abandonăm pe ceilalți? Școala românească pare tot mai mult incapabilă să ofere educație copiilor vulnerabili și scoate tot mai mulți bani din buzunarele părinților”, spune Cristina Tunegaru, profesor de limba română.
  • Iulian Cristache, președintele Federației Asociațiilor de Părinți, vorbește despre crearea unui contract educaţional care să conţină drepturile şi obligaţiile tuturor (profesori, elevi, părinţi) ȋn şcoala online. „Trebuie să ne asumăm cu toții, să existe un contract între familie și școală, prin care părintele să aibă dreptul să spună dacă își trimite copilul la școală sau nu, fiecare variantă cu riscurile ei”.
  • Dr. Radu Țincu, medic primar în cadrul secției de Terapie Intensivă - toxicologie la Spitalul Floreasca: „Este foarte posibil ca în toamnă scenariul să se agraveze. Suprapunerea Covid-19 și a gripei sezoniere, în special în cazul formelor grave va pune presiune pe aglomera sistemul de terapie intensivă”, iar „transmiterea virusului în comunitatea de copii va fi probabil mai răspândită decât în cazul adulților.” 

„În București există clase cu 30-36 de elevi, dar la concursul de titularizare de anul acesta nu au apărut posturi noi în sistemul public” 

„Suntem la fel de puțin pregătiți pentru anul școlar cum eram și în martie, atunci când am suspendat temporar cursurile în școli”, vede Cristina Tunegaru, profesor de limba română, care s-a remarcat prin dezvăluirile disfuncționalităților din educație și prin opinii incomode pe Facebook.

Foto Facebook/Cristina Tunegaru

„Între timp nu s-a făcut mai nimic în ce privește pregătirea profesorilor, îmbunătățirea accesului la mijloacele tehnologice, la internet. Dacă au existat inițiative, acestea au fost mai degrabă venite din mediul privat – oameni care s-au asociat și s-au străduit să aducă tablete și laptopuri unor familii”, continuă Cristina Tunegaru.

Deși este clar că nu ne putem întoarce la școală cu clase de 30-36 de copii, cum e cazul în București, și va fi nevoie de împărțirea copiilor, ceea ce ar putea însemna că ar fi nevoie de mai mulți profesori, până acum nu au apărut posturi titularizabile pentru anumite specialități, atrage atenția profesoara Tunegaru. 

În Capitală, sute de oameni la anumite specialități s-au luptat pe ... niciun post titularizabil în sistemul public de învățământ

„Miercuri a fost examenul de titularizare. Au participat sute de oameni la anumite specialități - numai în București - luptându-se pe niciun post în sistemul public. Miercuri, înainte de titularizare, era momentul-cheie să se fi anunțat niște catedre, să vedem că sunt atrași profesorii în sistem, să vedem că există măcar o intenție de a crea mai multe clase”.

„Ministerul nu are niciun plan concret de a reduce numărul de elevi în clase”, acuză Cristina Tunegaru.

Dacă se va decide abia în septembrie că nu mai putem să ne întoarcem la școală cu 36 de copii în clasă, riscăm să nu mai avem de unde să aducem noi profesori, adaugă profesoara. Dacă nu vor fi angajați în sistemul public acum, în timpul verii, profesorii se vor reorienta, își vor găsi alt loc de muncă.

„Sunt oameni care obțin ani la rândul, la titularizare, note peste 8 și nu obțin niciun post titularizabil”, punctează Tunegaru.

Trecem iarăși în regim online și „lucrăm” numai cu copiii interesați, motivați și dotați cu mijloace tehnice și îi abandonăm pe ceilalți?

Nimeni nu știe cum va arăta școala în septembrie. Vor avea toți copiii tablete sau laptopuri pentru a putea lucra online, dacă se va impune? Tunegaru avertizează asupra riscului ca doar elevii care au mijloace tehnice vor putea lucra, în timp ce ceilalți vor fi vulnerabilizați, iar abandonul școlar poate să crească.

Profesoara Cristina Tunegaru a predat online lecții elevilor de clasa a VIII-a, dintr-un studio improvizat acasă//Foto Facebook Cristina Tunegaru

„Trecem iarăși în regim online și „lucrăm” numai cu copiii interesați, motivați și dotați cu mijloace tehnice și îi abandonăm pe ceilalți? Școala românească pare tot mai mult incapabilă să ofere educație copiilor vulnerabili și scoate tot mai mulți bani din buzunarele părinților”, spune Cristina Tunegaru.

„Dacă vrem să avem o țară respectabilă, trebuie să ne respectăm copiii și să investim în educația lor”

„Temerea mea este că ne vom trezi în septembrie că nu ne putem intoarce la scoală și vom continua sau nu vom continua în același stil cu așa-zisa școală online, care din păcate îi vulnerabilizează și mai mult pe copiii vulnerabili. Copiii vulnerabili trebuie protejați. E nevoie să aducem tablete. laptopuri, si să ne asigurăm că au abonamente la internet, pentru că dacă îi dai o tabletă unui copil care nu are abonament la internet, nu are ce să facă cu ea. Asta înseamnă că acei copii vulnerabili trebuie sprijiniți pe termen lung. Altfel, ne vom trezi peste ceva timp cu un număr îngrijorător de copii care abandonează școala și ne vom întreba de unde”.

„ Copiii trebuie ținuți aproape de școală, să participe, să fie fizic prezenți la școală. Nu poti să îi spui unui copil de clasa a doua să trimită teme în fiecare săptămână și să nu ii dai feedbaack pe acele teme. Pentru că o să apară imediat dezinteresul față de școală și fată de tot ceea ce se întâmplă acolo. Copiii au nevoie de interacțiune”

„Dacă vrem să avem o țară respectabilă, trebuie să ne respectăm copiii și să investim în educația lor, în angajarea profesorilor, infrastructură locală, spații școlare decente”, scria recent Tunegaru pe Facebook.

Dr. Radu Țincu: E foarte posibil ca în toamnă scenariul să se agraveze. Transmiterea virusului în comunitatea de copii va fi probabil mai răspândită decât în cazul adulților.

Odată cu începerea școlilor, în scenariul în care toți copiii vor reveni fizic în clase, este posibil să crească gradul de transmisiblitate a virusului SARS-CoV-2 în comunitate, avertizează dr. Radu Tincu, medic primar în cadrul secției de Terapie Intensivă - toxicologie la Spitalul Floreasca.

Suprapunerea Covid-19 și a gripei sezoniere, în special în cazul formelor grave, spune medicul, va aglomera sistemul ATI.

„E foarte posibil ca în toamnă scenariul să se agraveze, pentru că discutăm de o creștere a numărului de cazuri de îmbolnăvire determinate de Covid -19, care se vor suprapune cu reluarea unor activități.

Foto captura Digi24 

Deschiderea școlilor, care e programată de autorități, e posibil să crească gradul de transmisiblitate a virusului în comunitate. Spre toamnă va apărea și gripa sezonieră. Știm foarte bine că în fiecare an în România o parte dintre pacienții care dezvoltă gripa sezonieră vor face forme severe care să necesite terapie intensivă. Din această perspectivă, suprapunerea Covid-19 și a gripei sezoniere, în special în cazul formelor grave, va determina o presiune uriașă pe sistemul de terapie intensivă”, explică dr Radu Țincu.

Sigura posibilitate pe care o vede medicul este încetinirea numărului de îmbolnăviri cu coronavirus, astfel incât să se echilibreze presiunea pe sistemul de sănătate publică.

„E foarte probabil să depășim capacitatea de structură și de resurse umane a secțiilor de terapie intensivă”, a explicat dr Radu Țincu.

Medicul spune că este în mod evident un mit că copiii nu transmit noul coronavirus: „Copiii transmit boala, nu există niciun fel de studiu care să ateste că această categorie de vârstă nu transmite boala. Copiii pot să reprezinte o sursă de transmitere a virusului în comunitate”.

Copiii, în funcție de vârstă, respectă cu mai mică rigurozitate măsurile sanitare, pentru că nu înteleg în totalitate rostul lor. „Transmiterea virusului în comunitatea de copii va fi probabil mai răspândită decât în cazul adulților”, avertizează medicul.

În România măsurile de redeschidere a școlilor vor trebui adaptate la situația din teritoriu, pentru că „redeschiderea școlilor la fel ca înainte de pandemie nu va fi posibilă”, punctează medicul. 

„Transmiterea virusului în comunitatea de copii va fi probabil mai răspândită decât în cazul adulților”

„O variantă de lucru ar fi o redeschidere parțială a școlilor, asta însemnând o reducere a numărului de elevi care să participe fizic la scoală și cealaltă jumătate să participe online, făcând alternativ schimbul între cele două grupe de lucru, astfel încât copiii să poată să rămână distantați fizic în clasele de curs și să poată efectua cursurile în mod real.

Un alt scenariu ar fi transferul către online în totalitate, însă se pare că din punct de vedere al impactului asupra procesului de învățământ nu este un scenariu agreat de foarte multe țări, majoritaea statelor optând și susținând acest tip de învățământ alternativ, în care copiii să participe și în mod real la cursuri și ulterior în mediul online”, a spus medicul.

Pentru ca pandemia să poată fi încetinită sunt, spune dr Radu Țincu, două posibilități. Prima - populația să respecte cu maximă rigurozitate măsurile impuse de autorități, iar a doua posibilitate de a obtine întreruperea transmiterii virusului e imunizarea populației. Dacă circa 70% la sută din populație va dezvolta anticorpi protectori, atunci transmiterea va fi încetinită. Însă este puțin probabil ca în septembrie să avem o imunizare de masă atât de largă, care să permită întreruperea lanțului de transmitere a virusului. Este posibil să avem creșteri ondulate de la lună la alta, pot să apară vârfuri de creștere a numărului de cazuri de Covid-19”.

Iulian Cristache, președintele Federației Asociațiilor de Părinți: Anul școlar este compromis. Nu putem compara, în acest moment, învățământul online cu cel față în față 

„Toate scenariile propuse de autorități toate trebuie să fie luate în considerare. Să fim pregătiți inclusiv pentru cel mai negru scenariu, cu începerea cursurilor la toamnă 100% online. Indiferent că vom face 50%, 75% sau 100 % online, infrastructura și logistica trebuie să fie aceleași”, a declarat pentru Republica.ro Iulian Cristache, președintele Federației Asociațiilor de Părinți.

Reprezentantul asociațiilor de părinți avertizează că nu există deocamdată o programă școlară adaptată pentru predarea în online și nu toți copiii și profesorii au mijloacele tehnice necesare. 

Foto: Facebook/Iulian Cristache

„Eu cred că va fi un an compromis, pentru că oricât de mult s-ar pregăti Ministerul Educației, Guvernul și cei de la comunitățile locale pentru cheltuieli de sume complementare, nu putem compara, în acest moment, învățământul online cu cel față în față. Nu avem resursa calificată, nu avem programa adaptată pentru predarea online, nu avem logistica necesară la nivel de unități de învățământ și la nivel de familii. Nu toți copiii își permit să aibă o tabletă, pentru că nu poți face școală pe telefon, să fim serioși. Orele trebuie să fie interactive, profesorul să poată să îi pună întrebări elevului, iar elevul să răspundă”, punctează Iulian Cristache.

Contract educațional între școală și familie

Decizia modului în care vor fi reluate cursurile la toamnă ar urma să fie descentralizată, iar asta e un lucru bun, crede Iulian Cristache, pentru că nu poate ști Ministerul Educației câți elevi sunt în fiecare școală, dacă școala poate să îi împartă în două sau trei grupe, câte cazuri de Covid-19 sunt la nivel local, comunal, județean.

Unitatea de învățământ, împreună cu instituțiile de resort - de la nivel local - direcția de sănătate publică, consiliul local, inspectoratul școlar, va decide cum se reiau cursurile. Cristache spune că aceasta a fost una dintre propunerile Federației Asociațiilor de Părinți, înaintată la începutul lunii iulie la discuțiile de la Ministerul Educației cu reprezentanții grupului interministerial coordonat de vicepremierul Raluca Turcan și luată în calcul acum de autorități.

„Se pot face consilii de administrație care să decidă cum se reiau cursurile - 100% prezență fizică sau 50% - 50%, sau 100% online, dacă sunt focare de Covid-19”, adaugă Iulian Cristache.

Pe de altă parte, reprezentantul asociațiilor de părinți spune că între propunerile Federației se află și crearea unui contract educațional între școală și familie, care să conţină drepturile şi obligaţiile profesorilor, elevilor și părinţilor, pentru reluarea cursurilor ȋn varianta online, fie că va fi 50% sau 100% online.

„Trebuie să fie decizii asumate de toți, pentru că la întoarcerea la școală nu există risc zero, fără discuție".

El a explicat că există părinți care nu vor să își trimită fizic copiii la școală la toamnă, de teama coronavirusului, dar și părinți care vor neapărat să îi trimită, iar luarea unei decizii la nivelul autorităților nu este deloc ușoară: „Trebuie să fie decizii asumate de toți, pentru că la întoarcerea la școală nu există risc zero, fără discuție".

„Nu vrem să asistăm la conflicte și judecăți între familie și școală, pentru că nicio școală nu îți poate garanta că propriul copil nu se poate contamina în școală în actualele condiții. Îți dai acordul să îți duci copilul la școală sau îți dai acordul să rămână în online.

Responsabilitatea trebuie să fie a familiei, bineînțeles, scoala având obligația să respecte toate regulile igienico-sanitare din toate punctele de vedere. Dar asta nu îți garanteză că acel copil nu se va contamina la școală sau nu poate veni el deja contaminat din familie sau de pe stradă sau să aducă virusul în școala. Lucrurile sunt complicate. Și atunci trebuie să ne asumăm cu toții, să existe un contract între familie și școală, prin care părintele să aibă dreptul să spună dacă își trimite copilul la școală sau nu, fiecare variantă cu riscurile ei. Că dacă ai temeri în ce privește sănătatea copilului, ceea ce e normal și ar trebui să gândești, ca părinte, în această cheie, riști pe partea cealalată, în care spui că elevul stă acasă și face doar online, dar nivelul de competențe dobândit va fi aproape de zero probabil. Și din păcate se vor dubla, tripla instituțiile meditațiilor, se va adânci discrepanța mai mult între urban și rural. Cei care au bani si își permit vor face meditații în continuare, cei săraci, care nu au bani nici măcar de o tabletă, se vor uita probabil cum trece anul si nu vor dobândi un nivel de cunoștințe”.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • subscriu cu toate mainile la variantele care sustin "scapa cine poate" adica "termina cine merita" dar nu e politic corect, si nu se suprapune cu tezele socialiste (in sensul occidental al ideii) care propovaduiesc scoala pt toti (ba chiar si universitatea pentru toti_ ) , aia cu programe lejere etc , etc, fiecare face studiile care doreste, chiar daca nu are cautare pe piata muncii!
    universitatile ce sa faca, ofera acele studii caree studenti (nu si de catre patroni, neaparat), e bataie pe locurile turism, drept, stiinte economice (de cati contabili o fi nevoie ca sa serveasca la mc donald?)
    • Like 0
  • Gecaba Gecaba check icon
    Dacă ii asculți pe toți, îți dai seama după suma generalităților enunțate, ca nimic nu este pregătit. Se dau câteva scenarii, care în suma algebrica reprezinta suma posibilităților de a participa la școală, dar nimic concret. De ex, se spune ca vor fi cursuri prin rotație, o prostie, atâta timp cât nu este o aprofundare a acestui concept, de ex la ce materii se preda cu prezenta fizica a elevilor, ce concepte din materia respectiva se predau in clasa și care on-line, care va fi structura temelor și modul de corectare a acestora, cum se vor dezvolta grupele de elevi pe interese și ani de studiu, cum se vor pregăti concursurile sau cercurile de studiu, căci unii încep școala, alții sunt în ani terminali, unii își pregătesc viitorul ca studenți și au nevoie de portofolii cu proiecție internațională, alții nu au de nici unele și trebuiesc ajutați. Ca sa spun asa, gradina lui Dzeu e mare și toți au nevoile lor. Ar fi trebuit sa fi fost pana acum o agitație între minister, scoli, profesori din care sa se infiripe pentru fiecare școală și an de studiu varianta optima. E un mare FÂS, căci sigur, undeva acolo sus, exista varianta de a închide scoala, motivând ca viruselul corona este periculos și scoala românească atata poate oferi. Adică nimic.
    • Like 2
  • Delia MC Delia MC check icon

    1. Imunitatea de 70% se poate atinge în...ani. Din punctul meu de vedere, nici nu e o variantă de luat în calcul.
    2. Oricâtă bunăvoință ar fi, nu se pot scoate din pământ și iarbă verde spații de învățământ și cadre. Varianta prin rotație e singura plauzibilă. După ce s-au mărit clasele acum e greu să le micșorezi.
    3. Părinții care vor școală fizică ar trebui să se gândească de 2 ori: copiii vor transmite virusul și-l vor aduce la părinți și bunici.
    4. Sa lași la latitudinea comitetelor de părinți varianta în care se va face școala nu mi se pare o idee bună. Trebuie stabilit pe baza parametrilor epidemiologici și evident, revizuit periodic. Ce te faci dacă într-o localitate sunt mulți părinți negaționiști? Mai bine previi decât să plângi mai apoi.
    Și da, este momentul pentru structurarea programelor în funcție de capacitatea și dotarea elevilor. Gata cu toți grămadă la liceu. Mai bine mai puțin dar util. Simplificarea programelor pentru unii, care mai târziu vor urma o calificare, ar reduce semnificativ presiunea pe sistemul de învățământ.
    • Like 3
    • @ Delia MC
      Gramada la liceu e urmarea lobby-ului universitarilor fara fond, a tipografilor de diplome, justificat si pe orientarile UE care insista ca tot mai multi tineri sa aiba studii superioare, dar si pe asteptarile de progres ale parintilor care si-ar dori pentru copiii lor o viata mai buna, punandu-se astfel in fata calitatii cantitatea. Reducerea subventiilor pentru universitati ar mai potoli "setea de cunoastere" a populatiei ahtiate dupa titluri universitare fara acoperire in nevoi din piata muncii. Dar asta ar insemna si ca aranjamentele invataceilor tarzii, cu drag de politica, ar fi serios incurcate! Asadar, cu toate ca ar fi o masura justificata, de dreapta, liberalii nu o vor aplica din doua motive simple: trebuie si ai lor sa-si ia cumva BAC-ul iar apoi sa "faca" o facultate ca toata lumea (ha ha!) neretezand publicului sansa de a cheltui in industria invatamantului (taxe, salarii, chirii, festivaluri, baruri, etc...)
      • Like 1
    • @ Delia MC
      Foarte bine spus d-nă! Observ însă că nu este luat în calcul și un alt aspect: foarte mulți profesori au probleme de sănătate și când va începe valul de infectări în și în rândul lor, vor urma inevitabil decese pe bandă rulantă. Atunci se va schimba ”optica” tuturor! Este o realitate care nu trebuie neglijată!
      • Like 2
  • Scoli particulare cu ajutor de la satat si cu control sever din partea ministerului educatiei ar rezolva o parte din probleme.Cel putin am avea o elita de elevi bine pregatiti pentru inceput si cu timpul probabil se va extinde ideea sau vor aparea si alte forme de invatamant.Problema e sa nu ratam tanara generatie si in special unii copii cu inteligenta peste medie.
    • Like 1
    • @ Gheorghe Cortel
      Scoli particulare cu ajutor de la stat?!?!?!....
      Nu cumva suna ca o "sifonare" de fonduri, procedura aplicata de 30 de ani incoace, iar rezultatele sunt cele care se vad cu ochiul liber si din satelit?!.....

      Mai reflectati la o astfel de propunere.
      Parerea mea....
      • Like 1
    • @ Gheorghe Cortel
      Elita de elevi bine pregatiti exista si in (unele) scoli de stat. De investitii clar e nevoie, si nu doar in invatamant.
      • Like 1
  • Ar fi instructiv de știut cum procedează țările în care numărul de copii în clase este mare, gen Coreea de Sud, Japonia. Și la ei media de elevi într-o clasă este între 30-40. Ei cum se descurcă? Europa nu mi se pare en exemplu deoarece este la fel de debusolată ca și noi. Ceea ce mă miră este că până la pandemie toți progresiștii criticau guvernele că nu fac nimic pentru a promova școala online. Acum, că școala online s-a impus o vreme ca singura soluție, aceiași vor înapoi la școla tradițională. Părinții care se plângeau că nu au timp de stat cu copiii, după trei luni cu copiii acasă, îi vor din nou departe de ei măcar 4-5 ore pe zi! Dar revenind la lucruri serioase, oricum vara aceasta e un coșmar, cred că nimeni nu a avut putere să pregătească așa cum ar trebui un sistem care să integreze școala online. Ar fi extrem de folositoare copiilor din zonele izolate, copiilor cu probleme de sănătate care, când e timpul nefavorabil nu pot ajunge la școală, precum și copiilor, nu puțini la număr, care suferă de boli grave și sunt nevoiți să stea cu lunile prin spitale.
    • Like 1
    • @ Stroe Adriana
      In Coreea de Sud si Japonia calitatea vietii difera semnificativ fata de cea din Romania, alea sunt tari mult mai dezvoltate. Acolo pot sa pun pariu ca invatamantul online nu e o mega problema cum e la noi, acolo nu cred ca sunt zone fara curent electric sau canalizare.
      • Like 2
  • E un moment favorabil modernizarii invatamantului romanesc. Se poate flexibiliza programa, se poate renunta la/minimiza indoparea copiilor cu tot soiul de discipline de nisa care nu ii ajuta efectiv in viata, se pot reconstrui ierarhiile intre discipline, totul in sensul reducerii programei si implicit a numarului de ore pe care elevii ar trebui sa-l petreaca efectiv la scoala. Se pot demara programe de educatie sociala, cunoastere asistata de calculator, etc, se pot schimba metodele de invatare, aducand sistemul de invatamant in secolul 21.
    Pentru asta le trebuie competenta, viziune, curaj si asumarea realitatilor unui mediu ostil.
    • Like 1
    • @ Cristian Dogar
      Programa nu are de ce sa fie redusa, a fost si este OK de ani buni. Nu acolo e problema, iar situatia actuala cu pandemia e temporara. Ar trebui in mod clar sa se lucreze la infrastructura pentru ca scoala online sa fie o solutie reala in perioada asta, dar asta nu depinde doar de ministerul educatiei. Cat despre metodele de predare, astea variaza in functie de prof, sunt unii foarte buni, dupa cum sunt si unii care n-au ce cauta la catedra. Si la asta ar trebui lucrat, intr-adevar.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Ma tem ca programa e inadecvata realitatii. O fi fost buna candva...In urma cu ani ma intreba pustiul la ce sunt bune unele materii, la ce ii folosesc in viata...Erau fix intrebarile mele din urma cu 30 de ani cand trebuia sa invat ca tampitul poezii pe de rost...sau sa solfegiez...sau sa invat despre amibe si parameci, sau despre numele lacurilor din emisfera nordica! Mai zilele trecute vorbeam cu un amic despre anii de scoala si ma intreaba ala daca mai stiu ce e ala un inel! Sau despre ecuatii diferentiale... Vai de sufletul copiilor, saracii de ei, marea, covarsitoare majoritate plecati la munca in Spania si in Italia, vai de inelele vietilor lor....
      Cred in continuare ca programa e varza, nu are legatura cu ce vrem sa devenim ca tara (asta nici nu e prea clar...), iar efectul cel mai vizibil acum este lipsa de coeziune raportat la reactia in fata virusului, comparat cu cel al unor tari in care educatia se face in scoala pentru viata nu in scoala pentru dascali!
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Programele sunt depășite și supraîncărcate. Și lipsesc materii importante pt contextul actual: ed financiară, inovație etc. Ca să nu mai spun de interdisciplinaritate care e sublimă, dar...
      • Like 2
    • @ Cristian Dogar
      programa scolara romaneasca e depasita si lipsita de nevoia practica imediata de peste 50 de ani. O simplificare ar duce la usurarea vietii profesorului si copilului si timp sa repete bazele si sa nu mai ajunga copii la 11-12 ani sa nu stie tabla inmultirii sau sa citeasca textul si sa nu stie sa il povesteasca folosind cuvinte proprii si sa execute cele descrise acolo.
      In plus ar lasa suficient timp copiilor sa citeasca, sa joace, sa lucreze in proiecte (autonomi sau in echipa de cativa), nu doar sa repete integrale inutile.
      • Like 0
    • @ Cristian Dogar
      Specializarea se face la facultate, in scoala este normal sa se faca lucruri de cultura generala, ceea ce se fac si s-au facut, conform programei, ani buni. Si paramecii si lacurile din emisfera nordica sunt lucruri cat se poate de reale. Nu vad de ce ar fi reactia in fata virusului corelata cu programa scolara si nu cu neincrederea in autoritati ca rezultat al coruptiei.
      • Like 2
    • @ Alexandru Iacob
      Nu sunt nici, nici. Nici matematica nici biologia n-au suferit schimbari majore, cum nici fizica sau chimia. Ore de economie exista. Si interdisciplinaritatea exista, da. Matematica, fizica, chimia sunt legate intre ele, de exemplu, la fel si matematica si informatica.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      dupa multi de aici ar trebui scoasa fiecare disciplina care are un contestatar, ca nu i-a placut lui, adica toate - poate ca ar ramane "culesul manual al capsunilor" si interdisciplina "tras chiulul organizat"
      • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult