Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Sunt profesor, nu mai vreau să merg la școală!...” Ghid de supraviețuire pentru dascălii care au gândit măcar o dată că nu le mai place școala

Tânără profesoară

Foto: Profimedia Images

Sunt profesor în sistemul public de învățământ de 18 ani, iar acum șase ani am început a doua facultate, cea de psihologie, pentru că nu mă mai simțeam suficientă în sala de clasă. Între timp, am devenit și psiholog și psihoterapeut pe care le practic sub supervizare.

Încă din facultate mi-am început psihoterapia personală care mă ajută să înțeleg în ce film joc, fără să fiu pe deplin conștientă de rolul meu în relațiile cu copiii și adulții școlii.

Unul din roadele terapiei personale a fost prima mea carte, Tezaur de greșeli. Ghid de supraviețuire pentru profesori, pe care am dedicat-o profesorului din mine care, atunci când se apropia 1 septembrie, nu mai voia să meargă la școală. 

Ce am mai descoperit în terapia personală despre profesorul din mine cu un CV impresionant și o imagine respectabilă? Că am trecut prin momente în care am fost un cadru didactic deznădăjduit, frustrat, lipsit de putere și de sens, epuizat emoțional, fără încredere și speranță, amărât, plin de resentimente și de regrete, neputincios, cinic, derealizat, decompensat, confuz, cu o identitate neclară. M-am simțit singură și neînțeleasă, mi-a fost teamă să nu fiu criticată și exclusă și multă vreme nu m-am putut uita la propriile decizii pentru că mă durea, fizic, să îmi văd greșelile. Blocată într-o rigiditate de gânduri și reacții, nu suportam și nu acceptam lumea/oamenii așa cum sunt, hrănind ideea că sunt neîmplinită din cauza ministerului/ statului/ sistemului/ societății.

Comunicarea defectuoasă și superficială din sistemul public de învățământ, lipsa de putere asupra deciziilor, numeroasele modificări introduse sub pretextul reformelor cu viziune adamică pe care dascălul trebuie să le implementeze cu resurse improvizate, nominalizarea de Oscar la categoria Fără incidente, critica constantă și mediatizată din partea beneficiarilor serviciilor sale (vezi nivelul anual de analfabetism funcțional), hainele amestecate pe care le poartă într-o zi (părinte, administrator, gardian, consilier, judecător: om cu suflet care face dreptate pentru copilul meu/ om cu putere care îi bagă mințile în cap copilului tău), îl pot aduce pe profesor într-un moment în care simte că și-a ratat viața. 

Hăituit de sus, prin responsabilități formale care se aștern ca fulgii grei de nea și îl storc de energia de care ar avea nevoie la vederea ochilor mari și curioși din bănci, hăituit de jos, prin ascultarea și înțelegerea atâtor povești de viață și de familie care îi înmoaie inima în situații de abatere disciplinară, profesorul supraviețuiește.

Pentru lansările cărții mele merg în comunități de profesori din toată țara în care sunt invitată să vorbesc despre sănătatea psiho-emoțională a dascălului. La întâlnirile onsite și online introduc noțiuni de psiho-educație prin care îi încurajez pe colegii mei să învețe să își pună singuri masca de oxigen: să cunoască simptomele pentru a își evalua nivelurile de anxietate, burnout și depresie. De asemenea, vorbesc despre identificarea cu rolul și tânjirea după validare care vine la pachet cu înfășurarea în capa de salvator din care pot lua naștere abuzul, cinismul și incontinența emoțională.

Discursul meu despre siguranța în sine, continua explorare interioară și responsabilitatea individuală în liniștirea propriului sistem nervos a fost întrerupt de două incidente din școli mediatizate intens înainte de vacanța de Paște. Brusc, am observat că apropierea datei de 19 aprilie, când urma să revenim la cursuri, mă neliniștea teribil. Descoperisem că nu cunosc noțiuni elementare de educație juridică, că am o nevoie stringentă să dețin contactul unui avocat și că nu mă pot uita în ochii elevilor care au vizualizat filmele devenite virale.

Iar veștile care s-au rostogolit de atunci mi-au captat atenția și spațiul mintal din ce în ce mai mult: amenințări și grooming în școlile românești, masacre în școlile vecine.

Nu mă simt în siguranță. Îmi spun conștient că eu cresc relațiile cu majoritatea elevilor și părinților cu care lucrez încă de la clasa pregătitoare, că sunt atentă la nevoile lor, că sunt oameni buni pe care îi cunosc foarte bine.

Dar experiențele mele traumatice din primii ani de viață alături de un tată alcoolic și abuziv mă activează asurzitor ca semnalul de avertizare al ambulanțelor. Și cu el aveam o relație de sânge, și la nevoile lui eram mai atentă decât la nevoile mele sau ale fraților mei (provin dintr-o familie cu cinci copii), și pe el îl cunoșteam foarte bine. Era un om furtună.

Ce vreau să spun este că în furtună, busola mea interioară se dereglează. Vocile ridicate ale adolescenților, zumzăitul ascuțit al școlarilor mici, hârjoneala de pe holuri, înjurăturile și apelativele pe care elevii le folosesc ca formule de alint mă blochează și mă panichează. Dezvelește în mine teama de a nu fi lovită și umilită, teama de durere fizică și suferință psihică.

M-am întrebat cum am supraviețuit 18 ani într-un asemenea mediu în care busola care ar trebui să ne ghideze este educația: am țipat mai tare decât elevii, le-am acoperit înjurăturile, i-am apostrofat, i-am avertizat, am amenințat, i-am ironizat sau i-am ignorat. Acestea sunt răspunsurile mele automate la stres.

Acum mă opresc, îmi observ furtuna interioară și aleg cum să reacționez. Dar mi se întâmplă și să mă surprind vorbind cu vocea tatălui meu. Mi-e frică. Nu mă simt în siguranță. Știu că legile noastre din Est sunt mai puțin restrictive, mai centrate pe ideea că suntem oameni și ne înțelegem și fără înscrisuri, dar informația aceasta nu îmi scade din frică.

Ce observ că apare în mintea mea frecvent asociată cu această frică este singurătatea: în vijeliile emoționale, cu nervi aruncați pe pereți și rânjete amenințătoare, mă simt singură. Indiferent că vijeliile sunt provocate de copii sau de adulți.

Cu toate acestea, profesorul nu este o frunză în vânt, el este parte a unui sistem, iar bunăstarea meseriei lui de uzură necesită o abordare sistemică pe care, cu excepția câtorva postări și a unor fotografii #respectpentrucadreledidactice, nu am văzut-o coagulându-se după evenimentele din aprilie.

În momentele de contact conștient cu mine, știu că sunt liberă să aleg și că EU sunt responsabilă pentru siguranța mea. De aceea, mi-am propus să iau pauze cât mai dese pentru a îmi recăpăta puterea, plănuiesc inclusiv un an sabatic pentru sănătatea mea mintală pentru că banii sunt secundari pentru mine. Investesc constant în terapia mea personală, apelez frecvent la serviciile unui terapeut vocal, ale unui kinetoterapeut și ale unei maseuze, practic MBSR, EMDR și EFT. Îmi îmblânzesc anxietatea și miros când burnout-ul îmi dă târcoale.

Anul acesta am creat un grup de lucru format din profesori și ONG-iști pentru a înlesni accesul educatorilor la servicii psihologice gratuite. Pentru că, așa cum bine știți, psihologii nu au contract direct cu CNAS și până găsești un medic în contract cu CNAS și cu un psiholog licențiat CPR cu care să rezonezi, te mănâncă sfinții. Dacă sănătatea mintală a profesorilor este o prioritate pentru tine și vrei să te implici în această cauză, te rog să mă contactezi la adresa de email cabinet.neagucarmen@gmail.com.

Cu servicii preventive de asigurare a sănătății fizice și psihice, însoțite de o salarizare decentă, profesorul poate exersa mai des ieșitul din trauma personală și liniștirea furtunii din prezent. Poate preda în siguranța din care se hrănesc copiii. Pentru că aici am vrut să ajung: în centrul abordării sistemice rămâne cel care are cea mai puțină putere, copilul.

Poate vă întrebați de ce nu fug din acest domeniu așa cum se anunță că se întâmplă în crizele de personal din sistemele educaționale americane sau franceze. Pentru că ultima dată când am făcut exercițiul de imaginație care se încheie cu întrebarea „Dacă astăzi ar fi ultima zi din viața ta, cum ți-ar plăcea să o trăiești?”, eu am răspuns: „Să merg la școală să vorbesc cu elevii și la cabinet să ascult oamenii.”

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • marchi check icon
    „Dacă astăzi ar fi ultima zi din viața ta, cum ți-ar plăcea să o trăiești?”, eu am răspuns: „Să merg la școală să vorbesc cu elevii și la cabinet să ascult oamenii.” Excelent spus. Un răspuns pe care l-aș da eu însămi, care am trăit (timp de 40 de ani!) multe momente bune, altele mai puțin bune. Am încercat să-i înțeleg, pe alocuri am reușit. O mare bucurie trăiesc atunci când mă întâlnesc cu foști elevi (astăzi adulți) care mă salută, se opresc și-mi spun cu mândrie: „Am fost în Franța și m-am descurcat cu brio...” Cum să nu fii fericit?
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Autoarea este străină fenomenului de corupție din sistemul educațional. CORUPȚIA ESTE UN CANCER, și începe la vârf. Acest fenomen a produs deja metastaze care determină aceste stări atât în rândul profesorilor, cât și în cel al elevilor și al părinților. Câtă vreme vom avea autori de manuale care fac parte și din comisia de avizare, autori care își pot impune manualele datorită funcției, câtă vreme vom avea programe școlare făcute de persoane care n-au predat o oră în preuniversitar vom avea un sistem bolnav, înghesuit, greoi și stresant. Un cancer cu metastaze. Corupția n-a produs niciodată ceva bun. Corupția este o boală, o suferință lungă, iar când această suferință este indusă copiilor, atunci lucrurile stau mult mai rău.

    Dați controlul absolut profesorilor! Dați controlul celor din prima linie, celor care lucrează zilnic cu copii! Condiționați participarea în echipele de programe, manuale școlare și subiecte de examen de o perioadă de predare la grupa de vârstă respectivă! Considerați funcția din sitem și calitatea de autor de manuale sau programe școlare CONFLICT DE INTERESE! Nu se doresc aceste lucruri.

    Fără corupție în sistemul de educație!

    • Like 1
  • În mod clar vocația nu este suficientă pentru practicarea meseriei de cadru didactic. Sunt anumite meserii în care individul trebuie să aibă nervi de oțel, la fel cum cineva nu poate să devină chirurg dacă leșină la vederea organelor care palpită. Mi-am dat seama de asta la cursul opțional de pedagogie pe care l-am făcut în ultimul an de facultate. Am luat 10 la proba teoretică și... după ce am asistat la două probe practice ale colegilor mei, am realizat că nu voi fi niciodată profesor. Un profesor trebuie să dețină controlul total, din clipa în care deschide ușa sălii de clasă. Prin pregătire, atitudine, ținută, trebuie să impună respect. Am avut astfel de profesori, la care se auzea zumzetul muștei. Am avut și profesori la care elevii se comportau ca măgarii din "Pinocchio". Privind retrospectiv, nu cred că profesorilor din ultima categorie le-ar fi fost de ajutor niciun fel de terapie.
    • Like 3
    • @ Andrei Tarlea
      Valentin check icon
      Haideți să nu exagerăm. Problema respectului din învățământul românesc - atât din partea elevilor, cât și din partea părinților - vine din conținuturile predate. Suntem probabil singurul sistem de educație în care manualele de pedagogie arată cu claritate hibele programelor școlare: materie înghesuită și turnată cu basculanta, conținuturi care de obicei se fac în facultate etc. Dacă mai adăugăm și manualele pline de greșeli obținem tabloul complet. De ce se întâmplă toate acestea? Din cauza CORUPȚIEI.

      Pedagogia este ca medicina. Desigur, un neurochirurg are vocație și talent, dar el lucrează într-un sistem extrem de precis. Există ghiduri medicale clare, pe care medicul le respectă. Un neurochirurg lucrează după reguli și practici impuse de o comunitate a neurochirurgilor.

      Imaginați-vă însă că aceste ghiduri și practic n-ar fi făcute de neurochirurgi, ci de medici stomatologi. Tot doctori, nu? Care ar fi rezultatul?

      Din păcate, o bună parte - poate chiar partea decizională - a programelor școlare, manualelor și subiectelor de examen sunt făcute de persoane care n-au predat o oră în preuniversitar. Pentru că la noi e cu săru-mâna. Cu să trăiți.
      Corupție. Avem manuale în care autorul face parte și din comisia de avizare, autori care se impun doar pentru că sunt inspectori etc.

      De acolo vin toate. Din corupție.
      • Like 1
    • @ Valentin
      Am înțeles punctul dvs de vedere legat de corupție. Dar acest articol se referă la traumele psihice pe care un cadru didactic le îndură în cadrul școlii, independent de programa școlară sau de conținutul manualelor. Iar eu am încercat să explic, inclusiv prin exemplul personal, că nu oricine e făcut pentru o carieră de profesor. Legat de manuale, cunosc situații concrete în care profesori de colegiu au comunicat elevilor să fie atenți la clasă pentru că manualele primite sunt depășite și nu recomandă folosirea lor. Există deci profesori care neglijează complet manualele de care faceți atâta caz.
      • Like 2
    • @ Andrei Tarlea
      Valentin check icon
      DIN ARTICOL: Sunt profesor în sistemul public de învățământ de 18 ani,

      Articolul se referă la un cadru didactic din România, din sistemul formal (decis de stat). Există profesori de nonformal (cercuri de informatică, fotografie, pictură, ceramică etc.). Situația e total diferită. Sunt profesori care nu evită doar manualele, ci întreaga programă. Dacă nu este materie de examen - educație muzicală, educație plastică - atunci e posibil. Matematica însă trebuie predată cu punct și virgulă din programă pentru că este materie de examen. Cantitatea de informație din programele românești e imensă, și profesorii zac îngropați în teste și evaluări pe care nu le pot rezolva la timp, pentru că vin în avalanșă. Meditațiile devin o parte importantă a sistemului, pentru că la meditații se produce asimilarea.
      Disperarea profesorului din România e o consecință a unui sistem atins de corupție. Profesorul încearcă să-și ghideze elevii printr-un sistem absurd.
      Credeți-mă, cunosc situația din interior.
      • Like 1
  • Mihai check icon
    Imi place articolul, este o mărturisire. Autoarea a reușit să se vadă pe sine din multe unghiuri, lucru facilitat probabil de cea de-a 2-a specializarea a sa, cea de psiholog. Este clar că este nevoie de vocație. Este la fel de clar că vocația nu este suficientă. Așa cum este si mai clar că centrismul sistemului nu ajută. In final, si dacă toate cele enumerate ar fi foarte bine echilibrate, daca parintii ii dau acasă cu maneaua, cu micii, cu "lasă tată că in viață reușești daca știi pe cine trebuie, nu câtă carte știi", copilul acela are soarta pecetluită si nici un profesor nu-l va putea salva de proprii părinți. Fata mea are 14 ani, Bucuresti, scoala privată considerată una din cele de elită, si am vazut multi profesori, unii ok altii mai puțin ok. Insă am fost la destule "onomastici" unde am vazut si am vorbit cu parinti, atat de la scoala fetei mele cât si de la alte scoli. In propria mea experientă, n-am intâlnit mai mult de 10% parinti ok. La nivel declarativ, toti sunt ok, toti vor binele copiilor lor, insă când vine vorba de implementat intentiile, acolo apar problemele. Profesorii la scoală, in afara de cele enumerate de autoare in acest articol, se mai lupta si cu influienta parintilor si cu cea a retelelor sociale. Iar, din ceea ce am vazut si am auzit, parintii iși fac datoria la un nivel sub-mediocru. Sigur că putem să dăm vina pe servici, pe inflatie, pe guvernanti, pe razboiul din Ucraina. Oricât de reale ar fi toate acestea, intr-un final rămâne probabil rubrica supremă care trebuie definită: răspunderea individuală a parintelui față de proprii copii. Aceea este cea mai importantă. Ce aș putea eu invoca cand fata mea va avea 30 de ani, intr-o conversație ipotetică cu ea: că ea ar fi nesimtița, mitocancă si că ar avea un caracter indoielnic pentru că a fost inflatie, pentru că am avut sefi idioti la serviciu, pentru ca Austria nu ne-a vrut in Schenghen si pentru ca a fost razboi in Ucraina ? Asta ar fi ? Ar fi prea simplu. Si total blamabil, bineinteles. Dacă noi, parinții, ne-am face treaba mai bine acasă, profesorii la scoala ar avea o misiune ceva mai usoara. N-ar fi simplu, dar ar fi mai usor de administrat. Copilul este cel mai adesea oglinda parintilor. Parinti idioți, copii idioti. Parinti in regulă, copii in regulă. Eu ca părinte sunt responsabil de acele soft skills de care copilul meu ar trebui sa beneficieze (bunatatea, iertarea, impăcarea, politetea, recunostiința, etc). In absența lor, profesorii au pârghii limitate. Copiii ne-educati acasa suficient de catre parintii lor, se educa pe Insta, Tik-Tok si alte substitute. Asă că, o parte dintre furtunile sufletești ale profesorilor, de care povestește autoarea acestui articol, ni se datorează si noua, părinților.
    • Like 1
  • Valentin check icon
    Pentru mine e greu de înțeles de ce oamenii, care sunt foarte sensibili atunci când vine vorba de corupție, de un parlament haotic și nefuncțional, de sinecure, nepotisme, beneficii etc., apără cu patos corupția din învățământ. Apără acele persoane care fac programe școlare fără să fi predat o zi unui copil - și nu pe gratis -, inspectori care își impun manuale prost făcute etc. De ce?
    • Like 3
  • Valentin check icon
    E de făcut o diferenţă între educaţia adulţilor - andragogie, - şi educaţia copiilor - pedagogie (pedos - copil).
    Greşeala e că noi nu facem pedagogie, ci andragogie. Programele sunt făcute în mare parte de persoane care lucrează cu studenţi, nu cu copii. Mulţi n-au călcat pragul unei şcoli generale niciodată şi nu au experienţă în lucrul cu copii. O programă prost făcută, neconformă cu particularităţile vârstei, are ca rezultat stres, chiar revoltă din partea elevilor şi disconfort accentuat pentru profesori.
    Situaţia e diferită în cazul anumitor pedagogii (Waldorf) sau în cazul învăţământului nonformal (cercuri de informatică, aeromodelism, sport, pictură etc.). Aici profesorul e cel care îşi face programa şi are controlul direct asupra educaţiei. În sistemul picat din cer pe care-l impune ministerul profesorul e nevoit să scoată cartofi fierbinţi din cuptor cu mâinile goale.
    • Like 2
  • Sunt impresionată de acest articol. Eu am lucrat mult timp într-o școală specială, însă nu m-am simțit bine, deși eram atrasă de domeniul educației speciale și am citit mult în domeniu. De multe ori simțeam că, deși mergeam spre școală, parcă picioarele erau îndreptate înapoi. Acum, la pensie, pot să reflectez detașat și să văd ce nu puteam înțelege atunci. Eu doream să-mi ajut elevii să se bucure de succesele lor mici, pe care le obțineau la exercițiile intelectuale pe care le făceam cu ei, în domeniul psihopedagogiei speciale, Se bucurau ei pentru un timp oarecare, dar, succes aveau profesorii care glumeau cu ei, pe limba și în limbajul lor, care aveau stofă de lideri, care aveau talente pentru activități extracurriculare, care erau apropiați și empatizau cu vârsta lor. La noi în școala nu era prea mult zgomot, pentru că erau mai mult elevi surzi, care erau liniștiți și comunicau prin semne. Am ajuns însă odată într-o școală normală, unde am fost îngrozită de zgomotul din pauze și agitația de pe scări. Deși mi-aș fi dorit să mă mut într-o astfel de școală, de tip Waldorf, acel mediu m-a îngrozit. Am descoperit, mult prea târziu, că felul meu de a fi se potrivea într-o școală de adulți, în care puteam să-mi pun în aplicare abilitățile și să obțin un feed-back pozitiv. Cred, prin urmare, că poți fi atras de domeniul educațional, dar că mediul psihosocial al locului de muncă este foarte important. Sunt multe tipuri de școli, pe lângă cele obișnute, în care poți obține multe satisfacții. Aș recomanda programul Teach for Romania, despre care am citit lucruri extraordinare. Mai sunt școlile particulare, unde elevii sunt motivați să învețe prin oferta educațională și mediul atractiv, ca și prin posibilitățile de accesare a facultăților străine. Aici se ]nvață pe grupe mici, modulare și este încurajată autonomia elevilor. Este mediul propice pentru cei care vin la școală pentru a învăța și care se entuziasmează de metodele moderne de învățare..
    • Like 3
    • @ Maricica Botescu
      Valentin check icon
      Atenţie, Waldorf e o pedagogie centrată pe copil, făcută de persoane cu experienţă în domeniu. La noi, educaţia e aruncată în braţele profesorilor de tot felul de universitari care n-au trecut pragul unei şcoli generale niciodată.
      Educaţia adulţilor se numeşte andragogie, în timp ce educaţia copiilor se numeşte pedagogie (pedos - copil).
      Greşeala e că noi nu facem pedagogie, ci andragogie, pentru că programele sunt făcute în mare parte de persoane care lucrează cu studenţi, nu cu copii.
      • Like 1
  • marchi check icon
    „Dacă astăzi ar fi ultima zi din viața ta, cum ți-ar plăcea să o trăiești?”, eu am răspuns: „Să merg la școală să vorbesc cu elevii și la cabinet să ascult oamenii.” Subscriu. Am lucrat și am trăit mulți ani frumoși alături de colegi și de elevi de toate felurile: zgomotoși, zburdalnici, serioși (pe alocuri), dar atât de frumoși! Cea mai nobilă profesie din lume!
    • Like 2
  • Am citit cu interes și empatie această mărturisire despre drama de a fi profesor în România și fără să vreau am retrăit anii confruntării personale cu o realitate șocantă, absurdă și devastatoare - prăpastia dureroasă dintre studiile universitare serioase și disprețul afișat pentru cultură , rămas, din păcate neschimbat și după ceaușism, mascat în programe culturale inconsistente, formale.
    Mai mult decât oricând și oriunde corupția macină structurile de învățământ, iar excepționalitatea își găsește de cele mai multe ori spațiu în afara granițelor țării, în timp ce analfabetismul le erodează vizibil .
    Școala a devenit tot mai rău alcătuită, mai nereprezentativă pentru ziua de astăzi, un spațiu periculos uneori și în orice caz foarte neinteresant pentru elevi și stresant pentru profesorii lor.

    Calea de ieșire nu se constituie din soluții inabordabile ori miraculoase.
    Celor de bun simț, cunoscute, le-aș adăuga fructificarea valorilor culturale - literatură, istorie, filozofie, psihologie, matematică, fizică la care accesul este, din fericire, posibil.
    • Like 3
  • Valentin check icon
    Majoritatea profesorilor aleg să excludă din programă conținuturi absurde sau greșite, mai ales dacă au norocul să predea o materie la care nu se dă examen. Soluția nu se va rezolva decât printr-o lege clară, care să condiționeze participarea în comisiile de programe școlare, manuale și subiecte de examen de o perioadă obligatori de predare la grupa de vârstă respectivă. Mai pe scurt, dacă n-ai predat nici o zi la gimnaziu nu ai ce căuta în comisiile de programe, manuale și subiecte de gimnaziu. Nu se vrea o asemenea lege. De ce? Păi... ca să nu se legene barca...
    • Like 0
    • @ Valentin
      Marina check icon
      Aici era vorba despre sănătatea psihică și fizică a profesorilor și, tangențial, despre o salarizare decentă. Nicio legătură cu programa școlară, manuale și subiecte.
      Am înțeles ce spuneți, suntem praf, în școală noastră nu s-a auzit încă despre pedocentrism. Dar de data aceasta nu asta e discuția. Subiectul discuției este profesorul, modul în care își gestionează emoțiile, eventualele traume. Problemele astea nu se rezolvă cum spuneți dvs.
      • Like 3
    • @ Marina
      Valentin check icon
      Putem compara educaţia cu medicina. Să presupunem că un copil mic este hrănit necorespunzător, forţat să înghită alimente pe care organismul său nu le poate procesa corect datorită vârstei. Rezultatul va fi o stare de rău. Organismul va semnala anomalia, copilul va voma etc. De aceea, medicul care se ocupă de copii are un statut special: pediatru.
      Similar, o programă care nu este fundamentată psihologic pe anumiţi paşi de maturizare va produce efecte clare. Agitaţia, chiar revolta sunt semnele unor asemenea cauze.
      Se poate proba acest lucru? Desigur. Învăţământul şcolar poartă numele de educaţie formală (reglată de stat). O a doua educaţie o reprezintă învăţământul nonformal; cercuri de pictură, cluburi de informatică, aeromodelism etc.
      La noi, învăţământul formal e piramidal, programele venind de la persoane care n-au lucrat cu copii. În învăţământul nonformal, profesorul este şi cel care alcătuieşte programa în funcţie de experienţa practică pe care o are.

      Am un prieten care activează pe aceeaşi materie - educaţie plastică - atât în formal cât şi în nonformal. Ghiciţi unde merge bine şi unde merge prost? Ghiciţi unde îi creşte tensiunea şi unde simte că predă cu adevărat?

      În sistemele performante profesorii, cei de la catedră, sunt şi cei care îşi alcătuiesc programele. Rezultatele sunt diferite.
      • Like 0
    • @ Valentin
      Marina check icon
      Chiar nu puteți să vă îndepărtați puțin de ideile dvs? Nu e vorba aici despre copii! E vorba despre un adult, în acest caz profesorul, care trebuie să își disciplineze mintea ca să funcționeze optim la muncă. Problema doamnei din articol nu era comportamentul elevilor, ci propriile traume, limite, complexe. Indiferent de programa școlară copiii se agită, țipă, se revoltă. Ar fi ciudat să nu o facă. Sunt atitudini specifice vârstei. Profesorul trebuie să gestioneze situația.
      Lăsați programa aia, măcar de data asta. Că nu are absolut nicio legătură. Doamna din articol a și găsit soluția: "De aceea, mi-am propus să iau pauze cât mai dese pentru a îmi recăpăta puterea, plănuiesc inclusiv un an sabatic pentru sănătatea mea mintală pentru că banii sunt secundari pentru mine. Investesc constant în terapia mea personală, apelez frecvent la serviciile unui terapeut vocal, ale unui kinetoterapeut și ale unei maseuze, practic MBSR, EMDR și EFT. Îmi îmblânzesc anxietatea și miros când burnout-ul îmi dă târcoale."
      Vedeți? Nicio treabă cu programa școlară și cu sistemul piramidal.
      • Like 2
    • @ Marina
      Valentin check icon
      @Vedeți? Nicio treabă cu programa școlară și cu sistemul piramidal.
      Am înțeles, ești nevoit să predai în galop o materie pe care o va fixa apoi meditatorul, ai manuale eronate, impuse de inspectori - că doar sunt inspectori - , ești nevoit să dai de vreo 10 ori mai multe teste ca un profesor din sistemele neatinse de corupție (pe care să le și corectezi) și toată povestea asta nu produce burnout, stres și anxietate.

      E vorba de sistem, de un sistem, în care adultul respectiv este prins la mijloc. Copii nu sunt o masă compactă, amorfă, ci persoane cu un psihic specific. Nu vorbim de gălăgia veselă care apare în multe din sistemele educaționale performante - credeți-mă, pot face comparație - ci de disperarea în care băltește sistemul nostru, disperare care-i cuprinde și pe părinți, și pe profesori, și pe elevi.
      De ce? Corupția. Avem manuale făcute doar pentru a trece de comisiile de avizare. Avem autori de manuale care fac parte și din comisia de avizare a manualului. Acești autori plagiază informații din programa școlară (le iau cu copy și paste) fără să le filtreze pedagogic. De ce? Ca să arate mai academic, deși în pedagogie e necesară operația de adaptare a programelor în funcție de vârstă (transpoziție didactică). Nu se face.
      Avem abonamente pe viață în comisiile de programe școlare, manuale și subiecte de examen. Cei care modelează învățământul fie n-au lucrat niciodată cu copii, fie se întrec în tot felul de piruete intelectuale care să le aducă titluri, salarii de merit, puncte sau mai știu eu ce.
      Educația românească n-are nicio legătură cu elevul. Absolut niciuna! Educația românească e măcinată de corupție, la fel ca restul segmentelor societății românești.
      Acolo e problema, corupția.
      • Like 0
    • @ Valentin
      Marina check icon
      Lăsați-o naibii de corupție! "Blocată într-o rigiditate de gânduri și reacții, nu suportam și nu acceptam lumea/oamenii așa cum sunt, hrănind ideea că sunt neîmplinită din cauza ministerului/ statului/ sistemului/ societății" - zice autoarea, care e psiholog. Luați-o dvs la terapie, că ea nu a înțeles nimic, se pare!
      Vă puteți imagina într-o sală cu 30 de adolescenți de 17-18 ani, care se visează în parc sau în bar, nu în clasă? Că îi așteaptă prietenii, iubita/iubitul, că e soare afară, că la ce le folosește lor ce le spuneți dvs, etc. Din 30 de oameni, se vor găsi cel puțin 3-4 care să fie impertinenți sau chiar nesimțiți. Dacă tu, profesor, nu ești echilibrat, în câțiva ani o iei razna.
      Despre asta era vorba aici. Despre profilul psihologic al profesorului, despre resursele lui interioare fără de care nu face față onorabil la clasele de liceu.
      O persoană care nu își găsește echilibrul intră în burnout, stres, anxietate oricare ar fi domeniul de lucru, cu atât mai mult când lucrează cu grupuri de adolescenți.

      • Like 1
    • @ Marina
      Valentin check icon
      Articolul în cauză are foarte multe puncte problematice. Articolul vorbește de profesorii din România sau e o chestiune legată de educație în general, în orice țară? Și un profesor finlandez are simptomele pe care le descrie autoarea? Un profesor din Suedia? Din Marea Britanie?
      Și care este miza articolului? Supraviețuirea unei singure persoane sau soluții pentru un sistem în colaps?
      Nu, nu în toate sistemele de învățământ adolescenții se visează la bar. Nu toate sistemele de învățământ produc stres și anxietate. Citiți mărturiile tinerilor care s-au transferat în alte sisteme de educație și veți întâlni clase care nu intră în degringoladă, pentru că acolo există o abordare diferită a sistemului, pentru că materiile sunt predate integrat și transdisciplinar, pentru că multe din ele sunt utile în viața reală.
      Întâmplarea face să cunosc foarte bine asemenea sisteme și vă asigur că nu seamănă absolut deloc cu circul românesc, cu materiile umflate cu pompa, cu meditațiile nesfârșite, cu manuale pline de greșeli. Suntem singurul sistem de pe planetă în care erorile sistemului de educație apar și în manualele de pedagogie. Mi se pare rușinos. Ar trebui să ne crape obrazul de rușine, de lumea pe care le-o punem la dispoziție acestor tineri. Pentru că este lumea creată de noi, nu de ei.
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult