Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Profesoară de educație muzicală: „M-am întâlnit cu o tânără care vindea salată în piață și mi-a spus: «Doamna, știți cum mă gândesc la dvs?! Mai stau așa câteodată și ascult Carmen de Bizet. Ce femeie! Ce viață!» Asta e performanța mea”

Antoaneta Luchian

Foto: Facebook Antoaneta Luchian

Antoaneta Luchian, profesor de educație muzicală la Colegiul Național din Iași și Colegiul Național Costache Negruzzi din Iași, profesor MERITO 2023, cu o experiență de 18 ani în învățământ, a spus la emisiunea „În fața ta” de la Digi24 că salarizarea este o condiție minimă pentru a atrage absolvenți de valoare în sistem.

„Atunci când tu oferi foarte puțin, nu poți să atragi calitate”, vede ea.

La examenele de titularizare s-a convins că nivelul de pregătire al multor candidați este extrem de redus. „ Am corectat în anii trecuți la examenele de titularizare. Nivelul de pregătire e foarte scăzut, foarte scăzut. În momentul în care citești teza, îți dai seama că acel om a fost în fața elevilor, cineva l-a lăsat să treacă acolo, iar pentru că nu ai ce să pui în loc, va rămâne în fața elevilor. Este groaznic ce se întâmplă”, a spus profesoara.

Antoaneta Luchian spune că la titularizare și definitivat au fost și lucrări de nota zece, dar foarte puține - 1 la sută din circa 100 de lucrări corectate de ea într-un centru național.  

Întrebată ce salariu are, profesoara a spus că, cu toate gradele didactice și gradația de merit, care înseamnă 25% în plus la salariu, plus ore suplimentare, primește aproximativ 4.500 de lei. Soțul ei, care are gradul 2, are un salariu de 3.500 de lei. „Nu avem rate, avem 2 copii, avem nevoi de formare. Am trecut printr-o pandemie in care ne-am cumpărat toate sistemele, tot ce am avut nevoie, pentru că am fost doi profesori care am predat și 2 copii în online. Până ni s-a dat, noi a trebuit să ne facem treaba. (Vă descurcați cu banii?) Da, pentru că nu avem pretenții foarte mari. Eu nu mă plâng, nu vin să mă plâng, dar mă gândesc ce se întâmplă după ce eu voi ieși”, spune profesoara.

În jurul ei vede cum se schimbă generațiile, iar în cancelarii vin oameni de foarte bună calitate, tineri dornici, dar care după un an sau doi pleacă din învățământ. Ea de ce a rămas? „Îmi place ceea ce fac, e pasiunea mea și rostul meu de a fi”, a mărturisit profesoara.

De multe ori i s-a spus că materia pe care o predă – educația muzicală – este una inutilă și la care toată lumea trebuie să aibă nota zece.

„Da, e materie inutilă pentru planul cadru. Dar nu e materie inutilă pentru copii. Dacă te duci la un copil și îl întrebi - tu asculți muzică? «Da, îmi place ora de muzică». Sau «nu», depinde cu cine face. E un șoc pentru elevii mei să treacă peste mentalitatea asta că la muzică trebuie să înveți. La muzică se pun note de la 1 la 10. Le explic ce trebuie să facă să ajungă la 10 și e responsabilitatea elevilor să aibă media 10. Eu am 670 de elevi pe săptămână, nu pot să am responsabilitatea acestor medii”, spune Luchian.

Este mai performant un profesor de la un colegiu național care pregătește olimpici decât un profesor de țară care ajută un copil să nu abandoneze școala? a fost întrebată de moderatori.

„Nu. Și vă dau exemplul personal. Pentru 6 luni am predat la o școală de cartier unde erau copii din medii foarte defavorizate. Ca să vă dați seama, de 1 martie găseai undeva pe un trotuar vânzând ghiocei, brebenei și alte flori de sezon. Am intrat în școala aceea pentru că profesorul de muzică plecase în timpul anului școlar. Am descoperit niște copii în mijlocul orașului, care aveau parte de o educație și atât. Peste vreo 2 ani m-am întâlnit cu o tânără care vindea salată în piață și mi-a spus așa: Doamna, știți cum mă gândesc la dvs! Mai stau așa câteodată și ascult Carmen de Bizet. Ce femeie! Ce viață! Aia e performanța mea, pentru că am intrat în clasă eu, cu tupeul de profesor de la colegiul național, scriind formule ritmice, predând note. Ei nu știau să scrie, nu înțelegeau ce caut eu acolo, de ce nu cântăm? I-am pus să cânte ce știau, ei cântau niște melodii, erau niște manele, niște cântece ale etniei rome de care nu auzisem în viața mea. Și performanța mea a fost să îi învăț muzica folk și să asculte Carmen de Bizet în mometele lor personale, asta e performanța didactică. Pentru că știți cum e? La mine în școală doar cine nu vrea să facă performanță nu face. Eu am făcut performanță la muzică în colegii care sunt renumite pentru matematică  și română și latină. Pentru că am avut cu ce. Eu am făcut performanță în dezbateri, pentru că am avut cu ce. Eu nu cred că un profesor  de la un colegiu național este mai presus sau pe alt calapod decât cel care predă în mediu rural. Dimpotrivă”, spune profesoara Antoaneta Luchian, la emisiunea „În fața ta” de la Digi24, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Din câte văd nu se face diferența dintre muzică și educație muzicală. Muzica înseamnă să cânți. Educația muzicală ține de cultura generală: să ai idee ce presupune o simfonie, o operă, să poți descifra un articol de muzicologie etc.
    Din păcate, atât la educație muzicală cât și la educație plastică programele sunt făcute de două tabere care se bat cap în cap: unii susțin că materia este pur vocațională, alții afirmă că ține doar de cultura generală. Ce iese... e vizibil cu ochiul liber.
    • Like 1
  • Marta check icon
    Frumos. Și eu cred că muzica îți îmbogățește viața
    • Like 1
  • Valentin check icon
    I-auzi, frate, profesori slab pregătiți! Băi, ce să vezi! Da' că există dude în programa școlară, în manuale și în subiectele de examen nu ne zice doamna respectivă? Că există subiecte de titularizare greșite, stupide? Că însuși sistemul e vechi, de prin anii 60-70? De profesorii care predau cu brio în afară, dar când ajung în sistem iau note mici pentru că dau de o bălărie de sistem educațional nu ni se spune?
    Profesor fruntaș în Olanda, codaș în România. Care din cele două sisteme e de cacao, cel românesc sau cel olandez? Ia să vedem, ghicește cineva?
    • Like 1
    • @ Valentin
      Hating much? Cîte vrei să spună în 2h de emisiune sau un articol de citit în 5'? Că nu vrea nimeni să piardă 10' la un articol, oricît o fi de interesant.
      • Like 1
    • @ Ionut Catalin Dimache
      Valentin check icon
      În două ore nu se găsea timp pentru problema corupției? Articolul ar fi luat porțiunile mai picante. Numai că despre corupția din educație nu se prea vorbește.
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult