Joi pe la prânz Valentin a primit un telefon de pe un număr necunoscut. „Sunt Anca Dragu, ministrul Finanțelor”, a spus vocea de la celălalt capăt. „Ați avea timp să veniți la o discuție la minister, să ne ajutați astfel încât să înțelegem cum și ce fel cu declarația 088? ”
Valentin Radu are o firmă în domeniul online, care în trei ani a ajuns la 50 de angajați. Și-a plătit totdeauna taxele la timp, nu a acumulat niciodată datorii. „Aveți o firmă impecabilă”, i-a spus acum câteva zile chiar șeful Direcției Financiare de la Sectorul 5, unde mersese într-o audiență. Și cu toate acestea, de aproape opt săptămâni ANAF i-a blocat activitatea, lăsând-o fără cod de TVA. „Ne-au pus pe bară. S-a întâmplat peste noapte”, povestește Valentin.
UPDATE Valentin Radu a anunțat miercuri pe Facebook că firma sa a obținut din nou codul de TVA.
„Oficial, suntem din nou plătitori de TVA!
Multumesc tuturor pentru sustinere și sper ca asta sa fie o cărămidă pusa pe drumul către un parteneriat real între stat și mediul privat, pentru că pe toți ne afectează un sistem predictibil, eficient și proactiv!
Dacian Cioloş, Anca Paliu Dragu, Gabriel Biriș, Claudiu Vrinceanu, jos pălăria pentru că vă dăruiți din timpul vieților voastre pentru a rezolva moștenirea istorică.
Înțelegem că principalul mobil în lupta asta este dorința de a face lucrurile să meargă bine în țara asta și pentru asta aveți toată aprecierea și recunostința mea și a echipei Marketizator!”, a scris pe Facebook Valentin Radu.
Pe de altă parte, preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), Dragoş Doroş, a declarat pentru Profit.ro că toţi contribuabilii în cazul cărora Fiscul hotărăşte să le anuleze codul de TVA vor fi chemaţi, în prealabil, la sediul administraţiei pentru a avea o discuţie privind cauzele deciziei. În urma interviului, în funcţie de informaţiile furnizate de contribuabil, decizia ANAF ar putea fi revizuită.
ȘTIREA INIȚIALĂ
Înainte cu câteva ore să fie sunat de ministrul Anca Dragu, Valentin postase pe Facebook „o mică jalbă digitală către Guvernul României”, în care a descris drama unui antreprenor în tehnologie.
„2013 - cu bani împrumutați și multă perseverență, lansez a 4a companie, în tehnologie. Las la o parte vacanțe, dimineți prelungite sau stat cu copiii. Să clădim viitorul, România are nevoie de produse în tehnologie pe care să le exporte, nu doar să fie o sursă ieftină de creier pentru șmecherii care fac outsourcing în România și au scutiri de taxe și facilități mai mari decât amărâtele de IMM-uri locale”, își începea postarea Valentin Radu.
După trei ani firma sa avea clienți precum Forbes USA, Samsung, Telekom, Avon și încă 10.000 de website-uri care utilizează produsul Marketizator.
În martie 2016 Marketizator primea o investiție de un milion de euro de la 3TS prin fondul Catalyst.
„17 Iunie 2016 - Avem deja o echipă de 50 de oameni și aflăm de la un partener străin că nu mai avem cod TVA valabil. Cei de la ANAF sector 5 spun că ei au aplicat legea - au trimis un aviz postal prin poștă prin care ne invitau să le explicăm ce și cum (dar nu au confirmare de primire de la noi) și au publicat pe site-ul anaf sector 5 (adică ar trebui să avem un angajat care zilnic să verifice site-ul anaf - poate e ceva legat de noi?)”.
„Rezultatul este că nu putem investi banii primiți fără a avea un extra-cost de 20%, iar toți clienții noștri din Europa ar trebui să ne plătească cu 20% mai mult (pentru că nu își pot deduce TVA-ul)”, explică antreprenorul.
În iulie, cifra de afaceri a firmei a scăzut cu 80% față de luna precedentă.
De la fisc de la Sectorul 5 nu li s-a comunicat inițial care este motivul pentru care au rămas fără cod de TVA valabil. „Trebuie să vă depuneți din nou declarația 088”, a fost singura explicație pe care au primit-o. Tot de acolo li s-a spus că li s-a trimis prin poștă un aviz de înștiințare, dar care nu a ajuns la firmă.
„8 august 2016 - După ce am trecut prin chinul groaznic de a depune din nou declaratia 088 (cu împuterniciri de la fondul de investiții și tot tacâmul) - aflăm și noi motivul - este acela că o altă firmă la care este acționar minoritar fondul are o amărâtă de datorie la anaf sectorul 6 - iar noi suntem, conform algoritmului de calcul - o firmă care are un risc mediu de a nu mai plăti datoriile către stat - deși se poate observa istoricul tuturor firmelor în care am fost acționar”.
Mesajul lui Valentin a avut peste 400 de distribuiri pe rețeaua de socializare, inclusiv din partea secretarului de stat din Finanțe Gabriel Biriș și a secretarului de stat din Ministerul Economiei, Claudiu Vrânceanu.
În biroul ministrului Finanțelor. „Părea ireală scena”
La o oră după telefonul de la ministrul Finanțelor, Valentin Radu și alți șase oameni erau în biroul ministrului Finanțelor.
„Părea ireală scena. Discuția a mers incredibil de bine. A venit și șeful ANAF, Dragoș Doroș. Am fost întrebat, ascultat, doamna ministru nu numai că dădea atenție, ci înțelegea absurdul situației și a vrut să rezolve lucrurile. Domnul Dragoș Doroș a participat la discuție, a fost foarte săritor, a zis că va verifica această situație punctual. A spus că va decide în primul rând ca informarea contribuabililor să se facă corect, fiscul să trimită notificările către contribuabili și prin email”, spune Valentin.
Pe de altă parte oficialii din Finanțe au arătat că vor lua în calcul acordarea unei perioade de grație, printr-un status intermediar - acela de TVA suspendat - , pentru o perioadă în care vor trebui furnizate documente care să ateste buna credință a firmei.
Gabriel Biriș: „Valentin este doar una dintre victimele colaterale ale unui „război" împotriva evaziunii transformat într-un război al românilor împotriva românilor”
Într-o postare pe Facebook, secretarul de stat din Finanțe, Gabriel Biriș, trage câteva concluzii după acest caz.
„Valentin este doar una dintre (mult prea multele) victime colaterale ale unui „război" împotriva evaziunii care a fost transformat în fapt într-un război al românilor împotriva românilor. Cei care l-au pornit au vrut să ne convingă că „românii sunt hoți", iar măsurile acestea excesive sunt justificate. Pe unii chiar i-au convins...Pe mine nu. (...) Puțini fură foarte mult și tot ei sunt cei care strigă cel mai tare: „hoții!"...
„Evaziunea trebuie combătută cu fermitate, dar și cu eficientă. Informatizare, educație, îndrumare, cooperare cu contribuabilii corecți. Nu anulând coduri de TVA din diverse motive unor companii cu zeci de angajați, eventual și fără datorii (precum Marketizatorul lui Valentin). Nici trimițând zeci de mii de invitații pentru depunerea 088 în vederea „evaluării intenției și capacității de a desfășura operațiuni impozabile" unor companii cu zeci (sau chiar mii!!) de angajați, care funcționează de ani buni și plătesc impozite și taxe, doar pentru că și-au schimbat sediul, vreun asociat sau administrator. Formulare care odată depuse ocupă alte zeci de mii de ore din timpul lucrătorilor ANAF, ținem oamenii blocați în hârtii, nu care cumva să facă și treabă serioasă...”
„A scăzut numărul de tranzacții suspecte? Da, semnificativ. Au crescut și încasările, proporțional? Nu. De ce? Cumva pentru că acum hoții au alte „abordări"? Le știm? Facem ceva ca să le combatem? Sau e mai simplu să dăm cu parul unde nimerim? Nu cumva ne-am dus după fenta unor șmecheri? Nu cumva ne irosim energiile aiurea? Pe mine acestea sunt întrebările care mă frământă. La unele am deja răspunsul și mă străduiesc să ofer și soluțiile. Care să reziste”, scrie Biriș în postare.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
1. Un client, fosta intreprindere comunista, actualmente subsidiara a unui concern austriac, cu aproximativ 500 de angajati. Se cere returnare de TVA (era inainte de 2007) de vreo 2,5 milioane de Eur. Urmeaza evident controlul de fond - care dureaza 3 luni. Se verifica dosare, se listeaza documentele arhivate in format electronic (asta pentru ca fuctionarii trimisi in control nu cunosc sisteme informatice, pentru ei doar hartia tiparita conteaza). In aceasta perioada nu se returneaza banii, evident. Nimanui nu-I pasa de chash flow-ul companiei, de lichiditati, plati la banci furnizori si stat. Se interpreteaza gresit o speta si nu se returneaza TVA. Directorul economic cere o audienta la ministerul finantelor, pe care o obtine peste o luna - si asta pentru ca erau mari contribuabilli. I se da dreptate si dupa un chin de 6 luni se returneaza TVA. Fara sustinerea firmei straine ar fi intrat in incapacitate de plata. Ma intreb, daca era un investitor autohton ce patea? Inchidea portile!
2. Alta enormitate de dinainte de 2010: Registrul de salariati! Bun eu avand un singur angajat, am cumparat monstrul ala de caiet A3, am pus contabila la munca in plus, asta e, s-a scos dupa cateva luni. Dar ce faceau companiile cu mii de angajati???
3. Zecile de taxe pe te miri ce, care nu erau atiat de dureroase ca valoare, cat ca si timp pierdut cu hartogaraie, stampile, autorizatii, toate care trebuie facute personal de administrator. Capac la toate e necorelarea intre institutii, care n-au habar una de alta. Slaba informatizare, incapabilitatea functionarilor, stufaraia de legi cu articole si articolase, exceptii si exceptii la exceptii, modificate frecvent dupa interesele unuia sau altuia.
Asta asa ca un mic exemplu cu ce are de infruntat un antreprinzator din Romania...