Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de trei ani. De astăzi vă invităm să ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră, dar și să testați viitorul tehnologiei, implementăm conversația vocală direct în browser, apăsând pe butonul de microfon poți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

5 mituri despre antreprenoriat pe care trebuie să le știi, înainte să-ți dai demisia de la jobul tău „sigur”

Conform unui studiu la nivel internațional, 29% din populația activă din România dorește să-și deschidă o afacere. Nivelul este cu mult peste media europeană de 12,8%.

Conform sondajului s-ar putea crede că românii au un puternic spirit antreprenorial.

Numai că realitatea este opusă datelor din sondaj. România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană după numărul de IMM-uri active. (aproximativ 400.000 de IMM).

În România sunt înregistrate 21,3 IMM-uri la o mie de locuitori, media fiind de 42,7 în UE.

De ce este o așa de mare diferență între numărul celor care doresc să-și deschidă o afacere și numărul celor care se lansează în antreprenoriat?

Probabil, un rol important îl are teama de eșec. Teama de a greși ne este inoculată în principal de sistemul nostru de învățământ, care nu încurajează copiii să fie creativi și să-și asume riscuri, iar greșelile sunt pedepsite și date ca exemple negative.

Statisticile legate de activitatea IMM-urilor sunt într-adevăr îngrijorătoare.

40% din IMM-uri sunt închise după 2 ani. După 5 ani, numărul firmelor care au închis activitatea este în jur de 80%.

De ce atâtea firme dau faliment? De ce atâția oameni care performează ca angajați, eșuează ca antreprenori?

Unul din principalele motive este legat de supraevaluarea miturilor despre antreprenoriat.

Poveștile cu antreprenori care-și vând afacerile cu milioane de euro sunt pe primele pagini ale ziarelor. În general, aceste știri nu surprind și munca, eforturile, frustările pe care antreprenorul le-a depășit de-a lungul timpului. În egală măsură, poveștile celor care au eșuat rămân necunoscute.

Ghidați de mirajului succesului ușor de obținut, majoritatea celor care se lansează în antreprenoriat încep încântați de ideea că vor scăpa de șefi, că vor face ce le place, că vor avea mai mult timp pentru ei și că vor câștiga mult mai mulți bani.

Pentru majoritatea, începuturile unei afaceri reprezintă opusul la ce au sperat. Vor lucra mai mult decât atunci când erau angajați și vor câștiga mai puțini bani.

Cel mai greu lucru este că nu ai pe cine să mai dai vina atunci când lucrurile nu merg conform așteptărilor.

Mai jos sunt prezentate principalele mituri legate de antreprenoriat. 

Sunt foarte bun profesionist, deci pot să încep și eu o afacere ca aceasta în care lucrez.

Majoritatea care încep o afacere sunt foarte buni în domeniile în care lucrează.

Fie că este vorba de avocați, ingineri, economiști, IT-iști etc, aceștia cred că dacă știu să facă o parte tehnică din cadrul unei companii, pot să creeze întreg ansamblul.

Dar această convingere nu este adevărată. Partea tehnică este doar o bucățică din întreg sistemul dintr-o afacere. În acest sistem sunt incluse o diversitate de activități operaționale, financiare, de marketing, de vânzări.

Un antreprenor care este foarte bun în domeniul său tehnic va eșua rapid dacă nu înțelege foarte bine rolul celorlalte activități. Gradul său ridicat de expertiză tehnică poate deveni chiar un handicap, pentru că acesta va privi rezolvarea problemelor doar din punct de vedere tehnic.

Pentru ca un antreprenor să fie cât mai pregătit pentru lansarea afacerii, este indicat ca acesta să lucreze în cât mai multe departamente, pentru a înțelege rolul lor în cadrul unei companii.

Am o idee foarte bună despre un produs unic, care va revoluționa piața.

În general, rolul ideii într-o afacere este supraevaluat.

Sunt multe persoane care au idei bune, dar foarte puține se vor concretiza într-un produs sau serviciu, iar dintre produsele lansate doar câteva vor reuși să se impună pe piață.

Thomas Edison este cel care a descris cel mai bine rolul ideii într-o afacere de succes. „Geniul reprezintă 1% inspirație și 99% transpirație”.

Dacă ați gândit un produs care va revoluționa piața, este foarte probabil ca și alte persoane să lucreze la aceeași idee. Trebuie să cercetați dacă acest produs nu există deja pe piață.

Dacă produsul/serviciul nu există pe piață, este posibil ca motivul să fie că nu sunt clienți pentru el.

Cele mai bune produse sunt cele care rezolvă într-un mod mai eficient chiar o problemă a antreprenorului.

Voi face un produs mai ieftin decât concurența.

Dacă prețul este singurul element de diferențiere față de concurență, atunci ar fi bine să nu vă dați demisia.

Dacă veți intra într-un război al prețurilor, sperând că veți obține clienți, va trebui să aveți resurse financiare importante pentru a susține această strategie.

Singurul mod prin care puteți să învingeți concurența printr-un preț mai mic este să dezvoltați un mod mai eficient de producție, iar această metodă să fie greu de implementat de competitori.

Noi facem lucrurile mai eficient și mai inteligent decât marile companii.

Marile corporații par niște mamuți greoi, care amână să ia decizii, guvernați de birocrație.

Mulți antreprenori cred cu tărie în legenda lui David care l-a învins pe Goliath.

Aceștia însă nu iau în considerare sistemul perfect din spatele corporațiilor, resursele finaciare, brandul, toate acestea reprezentând motive serioase pentru care noile companii ar trebui să evite o competiție directă cu marile corporații.

Pentru o companie la început de drum este indicat să se axeze pe o nișă de piață în care să-și demonstreze superioritatea. Acest concept este cunoscut și sub denumirea de blue ocean, adică zone în care concurența este mai scăzută.

Vom găsi surse de finanțare de la bănci sau business angels.

O cunoștință care lansase o companie îmi spunea dezamăgită că nu reușea să obțină finanțare de la bănci, deși avea un produs și o strategie foarte bune. Ajunsese la concluzia că șansele să obțină un împrumut de la bancă pentru start-up-ul său sunt egale cu șansele de a câștiga la loto.

Exagera. Șansele de a obține finanțare de la bancă pentru un start-up sunt mult mai mici. Excepțiile reprezintă start-up-uri care au garantat 100% împrumutul cu imobile sau alte active.

Mulți antreprenori la început de drum își pun speranțe că vor putea primi investiții de la business angels.

Un investitor de tipul business angels poate vedea 1.000 de prezentări de companii, pentru a alege o companie în care va investi.

Aceștia investesc de regulă în companii care au lansat un produs sau un serviciu și care au demonstrat că există potențial de dezvoltare pentru business-ul lor.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Antreprenoriatul este la fel ca limba engleza(the important thing to know are the rules, but there ain*ț any), important este sa stii regulile de baza spre reusita, dar, ele nu exista. Ori tocmai acest lucruri care **nu exista** trebuiesc identificate si aplicate, regulile despre care nimeni nu iti spune nimic. Si, la fel ca verbul neregulat in engleza actiunile necesare pentru a reusi ca antreprenor au caracteristici neregulate. Ar fi cel putin naiv sa crezi ca daca respecti regulile in viata, vei reusi. Primul lucru ce ar trebui invatat este ca trebuie sa dezvolti ceva, orice, just good enough, suficient de bun spre a trezi interesul pietei. Ceva spre a construi sau spre a distruge. Poti face case, paine, sau poti vinde actiuni la Caritas. Ai putea reusi sau poate nu indiferent cat esti de bun profesionist. In viata nu exista garantii. Ai nevoie de bani si o idee spre a porni la drum plus un volum enorm de munca. Idei au multi bani au putini. Si daca pornesti la drum grevat de fonduri insuficiente ori lipsa lor, foarte probabil energia si actiunile tale se vor concentra spre aceasta parte deschizand poarta unor vulnerabilitati la alte capitole. Fara baza materiala, fonduri care sa-ti asigure libertatea de miscare si o idee nu reusesti sa faci nimic. Asa ca, inghite in sec si accepta in continuare mizeriile unui sef pragmatic. Cu sau fara scrupule sa dovedit mai adaptabil la viata. Dupa care nu uita, oamenii sant lipsiti de cuvant, asta ca o regula in formarea echipei de care ai nevoie. Odata aceste conditii indeplinite cresc sansele de reusita insa din nou fara garantii si nu uita, sa minti frumos. Marketing mix, finantarea si alte **cookies** invatate la un curs de antreprenoriat sant lucruri de adormit copii fara cele enumerate mai sus. Odata ce ai constientizat cele de mai sus, deschide un depozit de fier vechi.
    • Like 0
  • Alte cateva motive pentru care romanii nu-si deschid afaceri sau esueaza dupa ce le-au deschis:

    1. Nu stiu sa faca nimic
    2. Tipul de afacere pe care vor sa-l faca se dezvolta pe baza de relatii, iar ei nu au relatii
    3. Tipul de afacere pe care vor sa-l faca se dezvolta pe baza de eficienta, dar eficienta lipseste
    4. N-au nici cea mai mica idee despre taxare
    5. Au costuri fixe (salarii, chirii etc...) prea mari
    6. Fac cheltuieli in loc sa faca investitii

    Ca antreprenor trebuie sa stii ca tu traiesti pentru afacerea ta, nu afacerea ta traieste pentru tine.
    • Like 3
  • Din inceputul articolului reiese ca 29% din romani ar vrea sa-si deschida IMM-uri, fata de 12.8% in UE... Dar in Romania numarul de IMM-uri care se deschid sunt jumate: 21 la 1000 de locuitori, fata de 42 in UE... pai... de aici rezulta logic ca romanii inteleg "perfect" cele 5 mituri de antreprenoriat, deci... nici nu mai trebuiau explicate. Este ca si cum ai vinde castraveti gradinarului. Nu? :)
    Eu ma gandesc ca: daca nu risti nu castigi. Asta o stie orice roman. Si a doua: daca nu colaborezi cu alti oameni nu poti sa faci mare lucru de unul singur. Adica: nu poti sa si centrezi, sa si dai cu capul, si sa dai si gol valabil. ...
    Pentru mine antreprenoriatul este coloana vertebrala a capitalismului, deci este foarte important si trebuie incurajat in orice forma... Numai bine. :)
    • Like 2
  • Este un articol practic
    • Like 0
  • Buna ziua,incerc sa pornesc un proiect de business in marketing in colaborare cu o companie internationala dar ma lovesc de refuzuri din partea prietenilor,multi nu au curajul sa incerce ceva nou care poate sa le aduca independenta financiara desi am o echipa care ma ajuta ei nu cred ca se poate castiga din marketing,daca poate sa ma ajute cineva cu cateva sfaturi.Multumesc
    • Like 0
  • Foarte bine scris articolul. Multumesc pentru efortul de a promova rationalitate in antreprenoriat.
    • Like 1
  • Foarte bine scris articolul. Multumesc pentru efortul de a promova rationalitate in antreprenoriat.
    • Like 0
  • In articol se specifica ceva despre "lipsa de curaj" sau ca romanii nu sunt educati in spiritul asumarii unor riscuri. Ati mai taiat aripile la cativa. Acest articol face tot un fel de educatie, nu? Din moment ce "explica" 5 motive care sa te faca sa te mai gandesti inainte de ati deschide o firma proprie. Dar ce educatie e asta totusi? Din ce cauza se inched acele firme dupa 2 ani? Dar cele care se inched dupa 5 ani? Supra extra taxarea va spune ceva? Cu toata productivitatea de care poate da dovada o echipa, totul se duce de rapa cand trebuie sa platesti darile catre STAT. De la avize, impozite, aprobari. Si tu este vorba numai de taxarea oficiala. Este vorba de cata energie trebuie sa investesti ca sa fii in ordine in hatisul de aprobari si multe hartii prin care trebuie sa treci. Daca ai o idee buna sau esti un bun tehnician - nu ai grija nu-ti va muri firma din cauza aceasta. Ajutor pentru ati completa lacunele gasesi. Ce nu gasesti este acea cale de a primi vreun sprijin real de la TAXATOR. Caci nu e nimic altceva decat colector de biruri. Si este primul OBSTACOL pe care il are un antreprenor. Primul si de mlte ori cel final. Caci acolo se pica testul! Antreprenorul potential care nu stie ca mai mult din jumatate din ce va produce se duce in canalul numit STAT este clar osandit!
    • Like 3
    • @ Doby Spalatorie Covoare
      Dragul meu, desi partial ai dreptate, trebuie sa iti spun taxe sunt in toate tarile, mai mici sau mai mari, deci Romania nu este o exceptie, chiar nu avem cele mai mari taxe (vezi Franta, Italia, UK, Germania etc). In momentul in care cauti si afli care e procentul de cheltuieli si profit din totalul veniturilor la companiile din acele tari comparativ cu cele din Romania, vei mai afla ca profitul la noi este aproximativ dublu. De asemenea, si cu asta inchei, afacerile care se inchid in primii doi ani nu sunt valide inca dinainte de a incepe, pentru ca produsul/serviciu plasat nu e taxat corect, cheltuiala nu e scalata la venituri etc, adica cu alte cuvinte sunt afaceri incepute fara vreo proiectie clara, deci fara un plan valid. Imi permit sa afirm cele de mai sus avand o afacere de 14 ani. Bafta tuturor!
      • Like 2
    • @ Alin Truşcă
      E normal sa fie dublu fiindca Romania e o imputita de piata de frontiera in care Codul Fiscal se schimba la fiecare 6 luni. Nu baga nimeni bani aici ca sa scoata profituri infime, toata lumea vrea sa-si scoata investitia pe loc. De-asta sunt si salariile asa mici.
      • Like 1
  • Principalul factor pt care in RO sunt asa putine IMM-uri si falimentarea in primii 2 ani este STATUL. Impozitarea excesiva, suprareglementarea si spagile datorate legislatiei proaste te duc inevitabil spre faliment sau renuntare la afacere.
    • Like 3
    • @ Adrian Curca
      Dragul meu principalul factor al esecului nu e statul nici impozitele , astea nu sunt mai mari decat in tarile civilizate.Principalul esec e piata .Putini o studiaza cu adevarat , putin raspund la intrebarea cui ma adresez cu produsele/serviciile mele .De aici apar primele sincope in cifra de afaceri a start-up-ului raportat la cheltuieli care de regula sunt greu de redus (de ex: chiria, energia, combustibilul etc).Alt mit e legat de servicii/produse oferite paturii subtiri de bogati care nu-i asa vor cumpara de la mine ca au bani (cea mai mare greseala , de obicei bogatii nu cumpara local si fac intotdeuna analiza calitat/pret si cauta cel putin 3-5 ofertanti in domeniu).Apoi lipsa de viziune e cronica la romani (multi dupa demararea afacerii au ca prim tel casa(vila) si masina) , dotarea si investitiile raman ulterior pentru ca la prima sincopa sa le vanda deoarece odata cu scaderea pietei nu mai au de unde platii ratele. ( Cel mai bun exemplu este povestea Hexipharma larg dezbatuta ,unde desi a castigat nenumarate licitatii cu institutii de stat , dupa cel putin 10 ani de functionare procurorii au sechestrat nu utilaje,nu laboratoare , nu echipamente de laborator ci 23 de case si 35 de masini.
      • Like 5
  • trecand peste sansa, si peste omul care sfinteste locul, elemente minime, decisive, cred ca "organizarea" este factorul cheie. daca studiile-ti deschid mintea si experienta te protejeaza, organizarea descifreaza posibilitatile viitoare.
    • Like 3


Îți recomandăm

Tinu Boșinceanu

„Plecarea în străinătate nu trebuie să fie un angajament pe viață, ca o căsătorie - eu sunt român în România sau eu am plecat și nu mă mai întorc înapoi. Societatea a devenit oricum mult mai fluidă și trebuie să privești obiectiv. Mi se pare că asta ar ajuta la întoarcerea mai multor oameni, care or să facă lucrurile mai bune. Și poveștile lor or să inspire”, crede Tinu Bosînceanu.

Citește mai mult

Mara Popescu

Mara Popescu este singura studentă româncă la medicină la King’s College din Londra, o pestigioasă instituție de învățământ. Este frumoasă, are 18 ani, e matură și echilibrată, este logică și structurată, ca și cum vârsta ei ar fi scrisă doar pe hârtie.

Citește mai mult
sound-bars icon