Conform unui studiu la nivel internațional, 29% din populația activă din România dorește să-și deschidă o afacere. Nivelul este cu mult peste media europeană de 12,8%.
Conform sondajului s-ar putea crede că românii au un puternic spirit antreprenorial.
Numai că realitatea este opusă datelor din sondaj. România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană după numărul de IMM-uri active. (aproximativ 400.000 de IMM).
În România sunt înregistrate 21,3 IMM-uri la o mie de locuitori, media fiind de 42,7 în UE.
De ce este o așa de mare diferență între numărul celor care doresc să-și deschidă o afacere și numărul celor care se lansează în antreprenoriat?
Probabil, un rol important îl are teama de eșec. Teama de a greși ne este inoculată în principal de sistemul nostru de învățământ, care nu încurajează copiii să fie creativi și să-și asume riscuri, iar greșelile sunt pedepsite și date ca exemple negative.
Statisticile legate de activitatea IMM-urilor sunt într-adevăr îngrijorătoare.
40% din IMM-uri sunt închise după 2 ani. După 5 ani, numărul firmelor care au închis activitatea este în jur de 80%.
De ce atâtea firme dau faliment? De ce atâția oameni care performează ca angajați, eșuează ca antreprenori?
Unul din principalele motive este legat de supraevaluarea miturilor despre antreprenoriat.
Poveștile cu antreprenori care-și vând afacerile cu milioane de euro sunt pe primele pagini ale ziarelor. În general, aceste știri nu surprind și munca, eforturile, frustările pe care antreprenorul le-a depășit de-a lungul timpului. În egală măsură, poveștile celor care au eșuat rămân necunoscute.
Ghidați de mirajului succesului ușor de obținut, majoritatea celor care se lansează în antreprenoriat încep încântați de ideea că vor scăpa de șefi, că vor face ce le place, că vor avea mai mult timp pentru ei și că vor câștiga mult mai mulți bani.
Pentru majoritatea, începuturile unei afaceri reprezintă opusul la ce au sperat. Vor lucra mai mult decât atunci când erau angajați și vor câștiga mai puțini bani.
Cel mai greu lucru este că nu ai pe cine să mai dai vina atunci când lucrurile nu merg conform așteptărilor.
Mai jos sunt prezentate principalele mituri legate de antreprenoriat.
Sunt foarte bun profesionist, deci pot să încep și eu o afacere ca aceasta în care lucrez.
Majoritatea care încep o afacere sunt foarte buni în domeniile în care lucrează.
Fie că este vorba de avocați, ingineri, economiști, IT-iști etc, aceștia cred că dacă știu să facă o parte tehnică din cadrul unei companii, pot să creeze întreg ansamblul.
Dar această convingere nu este adevărată. Partea tehnică este doar o bucățică din întreg sistemul dintr-o afacere. În acest sistem sunt incluse o diversitate de activități operaționale, financiare, de marketing, de vânzări.
Un antreprenor care este foarte bun în domeniul său tehnic va eșua rapid dacă nu înțelege foarte bine rolul celorlalte activități. Gradul său ridicat de expertiză tehnică poate deveni chiar un handicap, pentru că acesta va privi rezolvarea problemelor doar din punct de vedere tehnic.
Pentru ca un antreprenor să fie cât mai pregătit pentru lansarea afacerii, este indicat ca acesta să lucreze în cât mai multe departamente, pentru a înțelege rolul lor în cadrul unei companii.
Am o idee foarte bună despre un produs unic, care va revoluționa piața.
În general, rolul ideii într-o afacere este supraevaluat.
Sunt multe persoane care au idei bune, dar foarte puține se vor concretiza într-un produs sau serviciu, iar dintre produsele lansate doar câteva vor reuși să se impună pe piață.
Thomas Edison este cel care a descris cel mai bine rolul ideii într-o afacere de succes. „Geniul reprezintă 1% inspirație și 99% transpirație”.
Dacă ați gândit un produs care va revoluționa piața, este foarte probabil ca și alte persoane să lucreze la aceeași idee. Trebuie să cercetați dacă acest produs nu există deja pe piață.
Dacă produsul/serviciul nu există pe piață, este posibil ca motivul să fie că nu sunt clienți pentru el.
Cele mai bune produse sunt cele care rezolvă într-un mod mai eficient chiar o problemă a antreprenorului.
Voi face un produs mai ieftin decât concurența.
Dacă prețul este singurul element de diferențiere față de concurență, atunci ar fi bine să nu vă dați demisia.
Dacă veți intra într-un război al prețurilor, sperând că veți obține clienți, va trebui să aveți resurse financiare importante pentru a susține această strategie.
Singurul mod prin care puteți să învingeți concurența printr-un preț mai mic este să dezvoltați un mod mai eficient de producție, iar această metodă să fie greu de implementat de competitori.
Noi facem lucrurile mai eficient și mai inteligent decât marile companii.
Marile corporații par niște mamuți greoi, care amână să ia decizii, guvernați de birocrație.
Mulți antreprenori cred cu tărie în legenda lui David care l-a învins pe Goliath.
Aceștia însă nu iau în considerare sistemul perfect din spatele corporațiilor, resursele finaciare, brandul, toate acestea reprezentând motive serioase pentru care noile companii ar trebui să evite o competiție directă cu marile corporații.
Pentru o companie la început de drum este indicat să se axeze pe o nișă de piață în care să-și demonstreze superioritatea. Acest concept este cunoscut și sub denumirea de blue ocean, adică zone în care concurența este mai scăzută.
Vom găsi surse de finanțare de la bănci sau business angels.
O cunoștință care lansase o companie îmi spunea dezamăgită că nu reușea să obțină finanțare de la bănci, deși avea un produs și o strategie foarte bune. Ajunsese la concluzia că șansele să obțină un împrumut de la bancă pentru start-up-ul său sunt egale cu șansele de a câștiga la loto.
Exagera. Șansele de a obține finanțare de la bancă pentru un start-up sunt mult mai mici. Excepțiile reprezintă start-up-uri care au garantat 100% împrumutul cu imobile sau alte active.
Mulți antreprenori la început de drum își pun speranțe că vor putea primi investiții de la business angels.
Un investitor de tipul business angels poate vedea 1.000 de prezentări de companii, pentru a alege o companie în care va investi.
Aceștia investesc de regulă în companii care au lansat un produs sau un serviciu și care au demonstrat că există potențial de dezvoltare pentru business-ul lor.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
1. Nu stiu sa faca nimic
2. Tipul de afacere pe care vor sa-l faca se dezvolta pe baza de relatii, iar ei nu au relatii
3. Tipul de afacere pe care vor sa-l faca se dezvolta pe baza de eficienta, dar eficienta lipseste
4. N-au nici cea mai mica idee despre taxare
5. Au costuri fixe (salarii, chirii etc...) prea mari
6. Fac cheltuieli in loc sa faca investitii
Ca antreprenor trebuie sa stii ca tu traiesti pentru afacerea ta, nu afacerea ta traieste pentru tine.
Eu ma gandesc ca: daca nu risti nu castigi. Asta o stie orice roman. Si a doua: daca nu colaborezi cu alti oameni nu poti sa faci mare lucru de unul singur. Adica: nu poti sa si centrezi, sa si dai cu capul, si sa dai si gol valabil. ...
Pentru mine antreprenoriatul este coloana vertebrala a capitalismului, deci este foarte important si trebuie incurajat in orice forma... Numai bine. :)