Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Am plecat mâhnită…” Un grup de copii de la oraș a mers în tabără în Viscri unde s-a întâlnit cu un grup de copii de la țară

Proiecție Viscri

Fotografii: arinaangelescu.ro

Când a trecut grădinița?

Parcă mai ieri aveam discuții aprinse cu soțul meu despre ce tip de grădiniță să alegem: de stat, privată, dacă privată cu ce specific?

O vară întreagă am discutat tema. Am citit, ne-am documentat, am vizitat și într-un final am ales o gradiniță privată cu programă normală unde inclus ca bonus era și predarea în limba engleză.

Singura mea nemulțumire pe durata celor 3 ani a fost că o asemena educație nu se face la stat. Că nu toți copiii au acces la așa ceva.

Cu anii de grădiniță ai băiatului meu ce treceau, activitatea mea din domeniul educației mi-a aprofundat cunoștințele despre starea de fapt a lucrurilor de la noi din țară. Nemulțumirea mea inițială legată de accesul tuturor copiilor la o educație de calitate s-a transformat în durere de-a dreptul.

Practic, educația publică este într-o continuă degradare în timp ce numărul instituțiilor private crește într-un ritm galopant. Un articol al Ziarului Financiar care citează Institutul Național de Statistică și subliniază exact asta: dublarea numărului de instituții private în ultimii 10 ani și decalajele grăitoare dintre rural-urban. Iar aceste cifre indică exact asta: clivajul care apare între cei cu bani și cei fără.

Tabăra de vară a copiilor de la Seeding Knowledge ne-a purtat la Viscri anul acesta. Era pentru prima oară când ajungeam acolo și aveam mari așteptări legate de loc. Citisem și văzusem atâtea lucruri frumoase despre el.

Însă, odată ajunși, mi-am dat seama că articolele cu poze impecabile și laudele decupaseră mult din realitate. Mă așteptam la un loc pus pe harta turistică, plin de oameni care-l vizitează, dezvoltat, prosper. Când colo – un drum prăfuit, multe case degradate iar unele chiar în paragină, nici vorbă de birou de informații, despre locurile unde puteai mânca aflai doar dacă întrebai vreun localnic iar produsele de la magazinul amplasat central le puteai pune pe toate lejer într-un portbagaj. Locul în sine, de vis! Frumusețe oriunde te întorceai. Case, peisaje. Însă o frumusețe nevalorificată la adevăratul potențial.


***

În una dintre serile petrecute acolo, am avut ca invitați la un film și un pahar de vorbă câțiva copii din sat cu care ne doream să interacționăm și să ne împrietenim.

Punem cearceaful pe sârmă și proiectorul e gata când ei încep să sosească. Ba câte trei, ba unul. Cu bicicletele sau pe jos.

Le facem semn să intre, să se așeze.

Cu cât se apropie observ că au hăinuțele cam neîngrijite. Apoi văd mânuțele murdare. Și simt un miros neplăcut.

Pentru început, musafirii noștri se așează într-un grup separat pe iarbă. Le facem semn să se apropie, să vină pe bancă lângă noi sau pe păturică. Zâmbesc sfioși și ne refuză. Mai durează ceva până ajung toți. Noi insistăm din nou și atunci acceptă. Trei se așază pe băncuță lângă mine. Ceilalți se apropie, însă tot pe iarbă rămân. Un grup compact. 

Lângă mine nimerește cel mai mic copil din tot grupul. Blond și cu niște ochi albaștri electrizanți. Îl intreb cum îl cheamă și câți ani are.

- Daniel. Am 9 ani.

- Știi să citești, Daniel? Filmul va fi subtitrat. E despre căței.

- Nu, nu stiu.

- Și ce clasă ești?

- A doua. Adică… aștept să mă sune de la școală ca să-mi zică dacă am trecut clasa…

Sunt șocată să aud despre așa ceva la o vârstă atât de fragedă și-mi pierd cuvintele pentru câteva secunde. În mintea mea se pornește o furtună de gânduri și emoții care fac ping-pong. Cum e posibil așa ceva?

Mă adun și îi propun să îi explic eu ce se întâmplă în film. Din când în când îl intreb – ai ințeles ce s-a întâmplat? Știi de ce?

Iar el pricepe mereu. Îmi răspunde precis despre cine și ce face. Chiar dacă nu poate citi, creierul lui compensează printr-un simț de observație foarte dezvoltat.

Iar mai mult, el observă niște ițe ale poveștii mai subtile, care trec pe sub acțiunea cea mare. E atent la emoții și le corelează cu situații sau persoane. Și vorbește cu mare drag de animalele care apar în peliculă.

Într-un moment de liniște aud stomacul lui chiorăind. Oare de când nu mai mâncase?

Sar ca arsă și profit de prilej ca să scot împreună cu colegii niște ronțăieli pe care le aveam pregătite: câteva fructe, biscuiți, covrigei și alte asemenea. Le punem pe iarbă invitând pe toată lumea să ia ce poftește. Ne gândim că fiecare va lua ba un fruct, ba un pachet de biscuiți. Nu a fost așa. Invitații noștri se năpustesc peste ronțăieli și răsfiră degetele pentru a cuprinde cât mai multe. Daniel reușește să ia două mere, un pachet de biscuiți, o pungă de chipsuri, covrigei și vreo două pachete de semințe pe care le ține zâmbitor în brațe.

Simt un ghiont în stomac la vederea scenei, așa că din priviri hotărăsc cu colega mea să pornim spre magazinelul din sat, cel foarte prost aprovizionat, ca să mai luăm câte ceva. De fructe nu se pune problema. La magazin nu au iar prin sat trece o mașină cu legume și fructe dimineața, iar noi o rataserăm. Așa că luăm ce găsim: câteva croissante, biscuiți, ciocolată.

Când ajungem înapoi la grup, copiii din Viscri primiseră ghizdănelele pregătite pentru ei încă de la București și care conțin niște rechizite și câteva batoane energizante cât mai sănătoase.

Copiii de pe băncuță le pun pe ale lor în spate și așa privesc filmul. Pe picior de plecare și ținând aproape cadourile abia primite.

***

Știința spune că tendința celor săraci este să rămână săraci, iar a celor bogați să rămână bogați. Tot știința spune că societățile cele mai stabile și prospere sunt acelea în care bogații si săracii sunt în minoritate, iar pătura preponderentă este cea de mijloc. Iar un atribut al acelei societăți este că educația de calitate este accesibilă tuturor. Între starea educației și starea unei nații există o legătură strânsă. Când o țară investește în oamenii ei, ea culege înapoi bunăstarea majorității.

Ce putem spera de la viitor când prezentul educației noastre este acesta?

***

Mă doare sufletul că la toamnă băiatul meu va merge la o școală particulară, iar Daniel încă nu știe în ce clasă va fi. Și de ar fi doar el! Însă în situația lui sunt atâția copii!

Și ce mă doare cel mai mult e că va ajunge – sau poate o face deja – să creadă că el este problema. Că e ceva în neregulă cu el. Și că de aceea este în situația asta. Doar el este cel ce a primit parafa cu posibil repetent. Dacă ar fi fost o problemă în altă parte, am fi pus acolo semnul de repetenție, nu?

Problema e de fapt la noi adulții. Și nu e doar una, sunt atâtea și sunt stratificate.

Repetenția în clasa a doua are mai degrabă de-a face cu situația social-fianciară a familiei, cu un sistem de educație în care nu se investește, cu un sistem de protecție socială defectuos care funcționează doar în hârtii în timp ce oamenii vulnerabili rămân în urmă mai vulnerabili și lipsiți de sprijinul de care au nevoie. Aceștia sunt marii repetenți ai cazului Daniel. Însă ei trec mutește an de an clasa, în timp ce Daniel își va împlini cel mai probabil destinul și va deveni unul din cazurile din statisticile de mai sus care repetă ciclul vicios al sărăciei.

Da, sunt convinsă că are rezultate slabe la învățătură! Însă în spatele acelor rezultate e o poveste pe care refuzăm să o vedem, refuzăm să o acceptăm. Pentru că, da, e a noastră. Spune ceva despre noi ce ne e greu să ducem și atunci preferăm să-l notăm pe el ca posibilul repetent.

Când vom înceta să punem note și etichete copiilor pentru ceea ce nu îi reprezintă?

Pentru rezultatele noastre slabe pe noi cine ne taxează ca posibili repetenți?

Mie mi s-a părut un băiat perfect normal. Capabil. Apt. Însă știu ce e cel mai probabil să ajungă ca adult fără o intervenție salvatoare. Fără un mediu care să-l susțină.

Iar de salvarea nu va veni și mediul nu-l va susține, cine e repetentul adevărat de aici?

Adevărul dureros este că sistemul ăsta este stricat, că nu are grijă de oameni și cu toate astea îi numește tot pe ei ca fiind cei stricați. Sau copii de clasa a doua repentenți, mă rog. Tot aia.

***

Chiar de în zonă se întâmplă și lucruri bune, ele sunt inițiative private, izolate. Am plecat mâhnită de la Viscri.

Nu doar case valoroase și cu un potențial enorm sunt lăsate în voia sorții acolo, ci și oameni care le seamană. 

Însă eu am o vorbă: orice problemă este o soluție negăsită încă. După valul de mâhnire cu care am plecat de la Viscri, m-am bucurat ca peste câteva zile de la revenirea din tabără, să aflu despre existența Khan Academy: o platformă online ce oferă educație gratis și de calitate oricui are acces la internet și o tabletă sau computer.

Accesul la o astfel de platformă nu poate constitui o educație în sine și ea presupune totuși intervenția umană, de supraveghere, de ghidare a pedagogilor. Însă ea poate fi un început mai ales pentru cazuri ca Daniel.

Nu cred că există o soluție unică. Schimbarea în profunzime necesită o intervenție sistemică: îmbunătățirea condițiilor de trai a părinților, creșterea veniturilor familiei, educarea privind potențialul locului și împuternicirea localnicilor pentru a-l exploata, investiția autorităților în infrastructură, reabilitarea clădirilor, stimularea turismului în zonă, investiția în profesioniști ai pedagogiei.

Însă până aceste lucruri se vor întâmpla, Daniel va ajunge la maturitate. Am văzut care e maturitatea cea mai probabilă care îi așteaptă pe repetenții de la clasa a doua. O tabletă cu niște cursuri online și un minim de investiție într-un personal ar putea fi un pas mic spre devierea acestui traseu.

Soluțiile vin când recunoaștem că avem o problemă. Și când ne asumăm că repetenția unui copil de clasa a 2 a nu este problema lui, ci a noastră. Nu el este repetentul. Ci noi.

Vezi aici, într-un raport Unicef, care sunt motivele abandonului școlar timpuriu – printre care se numără evident – situația materială a familiei și repetenția.

Articol publicat pe site-ul autoarei, arinaangelescu.ro.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Stimata doamna, incetati sa aruncati vina pe noi toti! Nu ma simt deloc vinovata. Vinovati sunteti dvs, parintii de astazi, care nu stiti sa va educati copiii, ii trimiteti la scoala, privata sau publica si asteptati sa vi-i educe altii. Macar acel copil, chiar daca nu stia inca sa citeasca, stia ce inseamna sa munceasca, iubea animalele si natura, locul in care traia, intelegea si mesajul acelui film.. Copiii dvs cred ca desenele animate sunt reale..... Copiii dvs de la oras sunt loaze, merg la scoli si nu stiu nici macar tabla inmultirii, nu stiu sa citeasca, sa interpreteze sau sa inteleaga un text, isi iau cunostintele din filme, intrebati-i numai cum se numeste scriitorul care a scris seria de nuvele ce a stat la baza serialului Game of Thrones, nu citesc o carte, nu inteleg mesajul unei cartii, insa termina liceul si nu stiu sa scrie, sa redacteze un text, macar o cerere, au lacune uriase, zero barat cunostinte asimilate in scoala, dar termina scoala...pt ca altfel, vai, ce tragedie ar fi, raman cu probleme mentale. Nu la tara este problema, ci in orase, la dvs si copiii dvs "educati" pe la scoli particulare....Sa va spun ca nici nu stiu sa dea un buna ziua, ca nu stiu sa manance, sa poarte o conversatie, sa povesteasca ceva? Ca vorbesc ca niste handicapati mintali, se comporta ca vitele, si in acelasi timp se mandresc cu banii pe care ii primesc de la dvs, parinti expirati, bani pe care acesti copii, cu mici exceptii, nu ar fi in stare sa-i castige muncind cinstit ???? Asa ca lasati jelaniile pt copiii de la tara, ei vor supravietui, pt ca au legatura cu natura, cu traditiile, cu familia, poate intr-un mod arhaic, nemodern, dar vor supravietui. Ai dvs insa vor fi mase de manevra fara minte, increzuti si cu creiere goale, la fel ca marea masa a parintilor lor. Nu mai aruncati vina pe noi, uitati-va in propria ograda. Si educati-va copiii, pt a putea raspunde problemelor vietii. Insa asa cum vad aceaste generatii, ...slabe sperante.
    • Like 0
    • @ Eliza Mioc
      Urat răspuns, tare urat! In principiu adulții de astăzi, sunt copiii care au învățat la scoală în anii 70-80-90 și chiar primii ani de după 2000. Si nu contează unde au învățat, la oraș sau la țara, la stat sau la privat. Se vede implicarea lor, majoritatea dau vina pe cei ce conduc țara asta, dar ei n-au nici o vina, incepand cu anii 90 ne-am dus la munca in tari straine, altfel spus la totul de-a gata. Dupa ani si ani ne-am intors si am facut gargara nemultumiti ca nu s-a facut absolut nimica in lipsa noastra, deci avem pretentia sa ne intoarcem la totul de-a gata (din nou).
      • Like 0
  • dan check icon
    Daniel este,, victima covid" , ganditi-va ca pana anul acesta a facut cursuri online, ghinion.
    • Like 0
  • Viscri e un sat frumos ca multe alte sate din zona, devenit celebru pentru ca o personalitate l-a vizitat si l-a facut cunoscut. Charles cand si-a cumparat casa acolo nu a fost mâhnit. Din contra. A spus lumii întregi cât de frumos este acel sat. Nu a spus că nu sunt magazine, birou de informații, restaurante. Nu a spus că e praf pe drum. Poate trebuia sa fie si un club de noapte, aeroport si hotel de 5 stele plus. Imi pare rau ca ati ramas dezamăgită ca locul nu colcaia de turiști, ca sunt case in paragină si ca produsele de la magazinul din sat încap într-un portbagaj. Probabil doreati sa găsiți vreun mall sau hipermarket.
    Locul e minunat tocmai pentru ca e asa cum trebuie. Nealterat. Da, sunt destule case in zona care ar trebui renovate, dar asta e altceva. Multe sunt părăsite. Altele nu au proprietarii suficienți bani, etc. Stiu multe sate in Italia sau Franța unde sunt o grămadă de case abandonate.
    Articolul dvs e atat de prost incat nici nu stiu cum sa-l combat mai bine. Am atatea de spus, dar au punctat foarte bine ceilalti participanti la dialog.
    Da, sunt copii săraci, dar ce ati scris acolo e o mizerie.
    Da, învățământul românesc de stat are multe, multe probleme, dar nu sunteti dvs. in măsura sa le rezolvați.
    Citeam articolul, ma minunam, ma enervam si parca vedeam o emisiune din aia de doi lei, cum sunt multe la TV, cand niste toape de " bine", vacsuite si pline de importanta, printre poveștile personale gen, : vai draga am fost la Paris si am mâncat o ceafă cu cartofi prăjiți si i-am cerut chelnarului sa ne aduca si niste mujdei de usturoi cu croissant. Foarte french. Deci niste inse de " bine" mai strecoară în conversatie printre laudele de sine, laudele la adresa odraslelor care musai sunt deștepte, frumoase si talentate, mai strecoară, ziceam, si cate un oftat despre cate un copil lipsit de mijloace financiare si caruia, bineînțeles, în marinimia lor, au strâns 3 lei si au cumpărat 5 pachete cu biscuiti pe care le donează cu generozitate. Dimpreună cu odraslele ca sa vada si acestea ce inseamna sa fii bogat si generos si sa-i ajuți pe alții in nevoie.
    În rest, ce sa mai spun? Tipic romanesc. Dacă un loc e lăudat si apreciat de ce sa nu merg eu sa-l defaimez nitel. Păi ce mama naibii? Sa n-aiba ăștia un mall, macar.
    Oribil articol. Nu inteleg cum v-au lăsat sa-l publicati.
    Ma opresc pentru ca sunt atat de revoltat încât nu mai scriu coerent.
    • Like 4
  • Dar dvoastra, Dani Na, e faceti ca lucruri.e sa se schlmbe?
    • Like 0
  • Dani Na Dani Na check icon
    Punct de vedere materialist si consumatorist. Bravo ça le-ati daruit lucrusoare pentru scoala, dar i-ati judecat dupa haine si mirosuri. Viscri e un colt de rai.....caruia ii lipseste educatia. Este vreunul dintre cititori capabil sa schimbe ceva?
    • Like 1
    • @ Dani Na
      Dar dvoastra ce faceti ca lucrurile sa se schimbe?
      • Like 0
  • De ce nu e acceptat sa se repete clasa 1 sau 2?
    de curand am aflat ca aici in Belgia sunt persoane ce au repetat clasa 1. La sfarsitul clasei invatatoarea a decis ca nu e copilul pregatit emotional si intelectual pt noul nivel. Repetatul nu e un esec, copilul in final a terminat si o facultate, fara stigmatismul romanesc - a reluat materia si reusit sa o stapaneasca suficient de bine, cu o alta invatatoare mai atenta si dedicata.
    Asa ca, acolo, la Viscri, problema lui Daniel e problema unui invatator neglijent....
    • Like 3
    • @ Claudia Olteanu
      Astea sunt mentalitati din Vest. Din pacate noi suntem departe de asa ceva. La noi inca e o rusine sa mergi la profesionala, iar intreg sistemul SAM nu scoate din pacate mesteri ...
      • Like 0
    • @ Claudia Olteanu
      Tudor check icon
      La noi la tara a repeta o clasă poate sa insemne abandonul scolar, când majoritatea părinților în acel sat trăiesc sub limita sărăciei din ajutoare sociale și agricultură de subzistenta și trebuie să aleagă in a-i da bani copilului încă un an pentru școală, și mâncare.
      • Like 0
  • De ce ati plecat mahnita ? Ati facut o mica pomana ( cine se duce in tabara cu ghiozdanele "" de dat "" ??, ati scris si un articolas ( cu date insuficiente si subiective ) si cu asta ati bifat o zi / mai multe zile de munca !!
    Eu cred ca scoala de la tara, de la sat este mai buna decat multe scoli din unele orase. Nu stiu cine este Daniel si ce probleme are la scoala, cum sigur nici dvs nu stiti. Dar suna tare bine in articol nu ? dadea o nota de autenticitate... Probabil ca Bucurestiul este mult mai apetisant acum dupa ce ati luat o gura de aer de provincie.
    • Like 3
  • 17% nu pot face nimic cand restul de 83% (!) din popor voteaza activ si pasiv de 30 de ani urmasii celui mai criminal sistem politic din istorie. Cauza-efect...
    • Like 1
  • Mi-a lust o vreme însă intre timp m-am obișnuit cu ideea de repetent. Cred că doar in România (poate o fi in tot blocul fost comunist?!) ideea asta e atât de îngrozitoare. Părinții plătesc meditații, dacă isi permit, doar pentru a scăpa de repetenție.
    Copilul repetent și cel păduchios, îmi aduc aminte de parafe puse de adulți în copilăria mea pe copii. Parafe pe care le-am folosit și noi copii - nu ne jucam cu ăla că e repetent. Ăla e păduchios, el.si toată familia...și după 40 de ani tot așa gândim?
    Copilul de preferință trebuie sa fie mereu că scos din cutie - indiferent dacă toată ziua a bătut mingea și a umblat pe coclauri, cum se întâmplă la țară în vacanță?! Copilul la final de an de preferință are o diplomă și o coroniță, sau medalii sau ce se mai poartă...că dacă nu, nu dă bine la cum sunt văzuți părinții?!
    Aberant.
    Copilul are voie sa repete clasa. Nu înseamnă că e prost, că nu e normal, că nu e capabil. Înseamnă doar că încă nu e pregătit să facă față nivelului următor! Se întâmplă peste tot...in tara in care trăiesc eu destul de des.
    Mie mi se rupe sufletul pentru învățământul românesc dar și pentru gândirea asta cramponata in secolul trecut. Păcat.
    • Like 3
  • Din ce am mai citit despre Viscri, știu că se dorește ca satul să nu fie afectat de turism și comercial, pentru a se păstra autenticitatea. Și nu cred că este rău. Mai știu că nu există repetenție la clasele I și a II-a, așa că acest risc nu exista pentru Daniel. De asemenea, copiii din sat, veniți să interacționeze, au decsi văzând, probabil, un anunț al organizatorilor din tabără; există o explicație pentru care ceilalți nu au fost interesați de activitatea comună (publicitate insuficientă, poate). Școala nu este chiar atât de dezastruoasă! Am senzația că, de la o vreme, toată lumea se pricepe la făcut școală. Este adevărat că nici profesorii, în majoritatea lor, nu au vreun interes să se schimbe sau să schimbe percepția comunității despre școală, iar asta se datorează, vă asigur, sindicatului care nu acceptă schimbarea. Orice inițiativă este blocată de niște sindicate cu „rădăcini„ adânci și puternic fixate în neschimbare ( nu în consrvatorism). Și aici vina este a politicienilor cărora nu le pasă. Așa că, la Viscri este bine. Se dorește ca satul să rămână curat, dincolo de interese comerciale periculoase.
    • Like 1
    • @ Mioara Seicaru
      Tudor check icon
      Viscri e de mult extrem de afectat de turism - restaurante scumpe de fițe, o grămadă de autocare zilnic etc..
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult