(Foto: Guliver/Getty Images)
Zilele trecute, pe la 9 seara, lângă Hanul lui Manuc, văd un grup de taximetriști stând de vorbă lângă mașinile lor. Mă îndrept către prima mașină.
„Unde mergeți?”
„În Piața Victoriei.”
„Vă costă 50 de lei, este seară, știți...”
Îi mulțumesc de ofertă, mă îndepărtez, taximetriștii își continuă discuțiile. Scot telefonul din buzunar, deschid una dintre aplicațiile din telefon, configurez rapid comanda, se afișează tariful: 10,7 lei. În 7 minute eram în drum spre destinație.
Recent taximetriștii au blocat centrul Capitalei, protestând inclusiv împotriva companiilor de transport nou apărute, care intră în contact cu clienții prin intermediul aplicațiilor digitale.
Povestea este ceva mai complicată (licențe, primărie, monopoluri, taxe), însă ceea ce mi-a atras atenția este că taximetriștii nu pot accepta caracterul disruptiv al tehnologiei care redefinește modelul de afaceri și legislația în vigoare, preferând o continuare a situației existente care îi favorizează pe ei, nu și pe clienți.
Tehnologia în sine, oricât de revoluționară, nu poate intra peste o industrie în care clienții sunt mulțumiți și nevoile lor sunt satisfăcute. Pur și simplu nu ar fi adoptată. Tehnologia are nevoie de breșe prin care să își atragă adepți prin comoditate (este la îndemâna clientului), prețuri mai mici și calitatea mai bună (competitivitate).
Ce nu înțeleg taximetriștii este că nu te poți opune tehnologiei și nici nu poți ignora cerințele și dorințele clienților – lucru la fel de adevărat pentru mai toate meseriile. Realitatea este că oamenii abia așteptau să aibă alternativă, fiind nemulțumiți de condițiile serviciilor de taximetrie.
Când spun „taximetriști” nu mă refer la toți cei care practică această profesie. Bineînțeles, sunt și oameni corecți și de bun simț. Însă e suficient să întâlnești de câteva ori pe an cazuri ca cel de mai sus, ca să strici imaginea unei bresle întregi. Din nou, această „contaminare” se întâmplă în toate meseriile (contabili, bancheri, avocați, zugravi, instalatori șamd).
Și totuși, ce anume a transformat aceste noi modele de companii de transport din „ceva nou” în „alegerea preferată”?
1. Orice distanță este permisă, chiar și cea prin care „doar treci strada”. Odată ce cursa este acceptată de ambele părți (întâlnirea directă dintre cerere și ofertă), nu mai trebuie să faci față expresiei disprețuitoare a taximetristului la aflarea destinației nedemne. În cazul serviciilor tradiționale, de multe ori îți era și jenă să îi spui, să nu îl deranjezi, acceptai și un ocol, doar să nu se mai uite dojenitor la tine.
2. Listarea prețului înainte de finalizarea comenzii. Știi exact cât te costă înainte de a decide dacă vrei sau nu să cumperi serviciul. Astfel scapi de surprize neplăcute și grija permanentă de a urmări când aparatul de taxat, când portofelul, să te asiguri că nu depășești suma pe care o ai la tine.
3. Ai suficiente date despre șofer și mașină – și cele de identificare (la nevoie știi de unde să-l iei), dar și cele legate de experiențele altor clienți (gradul lor de mulțumire). Șoferul primește și el informații despre tine - ce fel de client ești, ce experiențe au avut alți șoferi cu tine. Ambele părți pot refuza prin intermediul aplicației profilul celuilalt fără probleme. Foarte corect, căci și taximetriștii au avut parte de clienți recalcitranți, chiar violenți, iar siguranța lor este la fel de importantă ca și a clienților, oameni suntem toți.
4. Plata online automată. Scapi de grija cash-ului, nu mai trebuie să întrebi taximetristul dacă are POS mobil, să-ți ceri scuze că n-ai bani de bacșiș, plata se face direct din cont, fără griji, fără probleme, fără retrageri de numerar prealabile și comisionate. Mai ușor pentru ambele părți, căci nici taximetristul nu-și mai face griji dacă a numărat banii corect, dacă sunt falși, dacă are schimb, dacă îl va ataca cineva să-i fure banii din buzunar câștigați într-o zi lungă de muncă șamd.
5. La finalul cursei, ambele părți își pot exprima mulțumirea sau nemulțumirea față de celălalt tot prin aplicație. Nu e nevoie de conflict, reproșuri sau alte posibile tensiuni care pot degenera. Spui ce ai de spus în aplicație și ceilalți vor fi informați de calitatea experienței.
6. Bacșișul este optional, nu obligatoriu. Clientul decide dacă experiența merită sau nu ceva în plus. Nu este de la sine înțeles, nu se întâmplă nimic dacă nu îl dai, nu există pretenții nerealiste cu privire la valoarea acestuia, nu te trezești cu cei 2-3 lei aruncați pe banchetă („faci mișto de mine, domnule?!”) și alte surprize neplăcute cu care poate ne-am întâlnit de-a lungul anilor în taximetria tradițională. Cel mai important, îl poți plăti tot online, automat din contul bancar, fără grija numerarului din buzunar.
Toate aceste elemente, dar și altele, dau clientului control și transparență în utilizarea serviciului de transport, punând nevoile sale pe primul loc. Toate aceste caracteristici sau avantaje pot fi adoptate de către toți taximetriștii.
Fără să fiu partizanul companiilor de car-sharing, înțelegând complicațiile legislative pe care le reclamă taximetriștii tradiționali, ca simplu client care utilizează frecvent aceste servicii, cred că în viitor piața nu va mai avea toleranță pentru modelele de afaceri care nu pun nevoile clienților pe primul loc și nu adoptă noile tehnologii pentru a ține pasul cu noile comportamente de consum.
Ar fi mai profitabil pentru companiile de taximetrie să învețe bunele practici ale competitorilor recent apăruți, să stabilească voluntar niște regulamente la nivel de industrie pentru a curăța breasla de aceia care îi strică reputația, să pună la dispoziția autorităților și opiniei publice argumente pentru reguli care trebuie să fie păstrate pentru siguranța clienților și să ceară armonizarea legislației și fiscalizării cu aceste realități deja existente și în România, dar și pentru extinderea accesului la practicarea acestei meserii.
La începutul secolului 19, deținătorii de șarete și birje s-ar revoltat și au protestat împotriva mașinilor care apăruseră și deveniseră o amenințare la sursa lor de venituri. Ei nu au luat nici atunci în calcul faptul că oamenii întotdeauna vor alege varianta mai bună pentru ei.
În 2019 taximetriștii trebuie să reanalizeze modelul de afaceri și beneficiile oferite clienților. Câtă vreme nu vor oferi servicii care să răspundă nevoilor clienților la standardele cerute de aceștia, nu îi vor putea recâștiga, iar alternativele care au început să apară vor acapara cu totul acest segment de piață, oricâte obstacole li se vor pune în drum.
Ar fi în interesul taximetriștilor să se adapteze cât mai repede la cerințele clienților și modul lor de consum. În plus, taximetriștii cu experiență vor avea de câștigat, căci hărțile care stau la baza acestor tehnologii nu corespund întotdeauna cu realitatea (mai ales la marginea orașelor), iar cunoștințele „analogice” a 10, 20 de ani curse îi vor scăpa de erorile sistemului - și pe ei, și pe clienții lor.
Sunt șoferi în noile afaceri din acest domeniu care nu cunosc deloc localitățile în care își desfășoară activitatea, utilizând strict hărțile electronice pentru a ajunge la destinație. Cred că acesta este un mare neajuns dacă, să zicem, la un anumit moment, aplicația nu mai funcționează sau funcționează eronat.
Îndemnul meu este la fel de valabil în aproape toate domeniile și meseriile. Trebuie să fim atenți la felul în care noile tehnologii schimbă modul în care oamenii caută și cumpără produse și servicii. În următorii ani, lumea va fi în continuare într-o permanentă adaptare, și doar aceia care vor face schimbările în timp util vor reuși să supraviețuiască.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
De ce le numiti subterfugii? Sunt avantaje pentru client, aduse de o tehnologie noua folosita in meseria de taximetrist. Ati citit in articol mai sus exemplul cu sarete si birje contra masini, atunci cand au inceput sa apara masinile pe strazi, in urma cu mai mult de o suta de ani? Nu vedeti deloc o asemanare cu situatia de azi, adica firme de taxi autorizate de primarie contra Uber?
"Nu de concurenta ne e frica, pe o piata libera e normal." Deci daca ii obligam pe taximetristii Uber sa obtina si ei diverse licente de taximetrie de la primarie, sau sa plateasca diverse taxe de protectie firmelor de taximetrie care detin toate licentele (in cardasie cu functionari din primarie care aloca toate licentele doar unui numar mic de firme de taximetrie, obligand toti taximetristii sa obtina licenta de la aceste firme), atunci piata de taximetrie ar deveni mai libera?! Ce inseamna pentru dvs. o piata de taximetrie libera, sau o piata de taximetrie mai libera decat in prezent?
De ce nu va transformati in taximetrist independent care colaboreaza cu Uber, in loc sa platiti taxa de protectie la o firma de taximetrie autorizata de primarie? Cine va opreste?
Nu ar trebui sa fie interesele clientilor pe primul loc? Ar trebui oare sa fie pe primul loc interesele firmelor de taximetrie traditionale (autorizate de primarie), si interesele taximetristilor care colaboreaza cu ele? Sa lasam clientii sa decida. Daca clientii au ales Uber, poate e mai bine sa va mutati si dvs. la Uber. Sau compania de taximetrie autorizata de primarie sa isi eficientizeze activitatea (sau sa intre in faliment daca nu reuseste lucrul asta).
Oare nu se va face o filtrare si o excludere din meserie a merelor putrede si de o parte si de alta (si taximetristi nesimtiti dar si clienti violenti) prin sistemul de note (calificative) acordate la sfarsitul calatoriei cu Uber si de catre soferul Uber si de catre pasagerul Uber, mai eficienta decat filtrarea prin sistemul actual de autorizatii de taximetrie de la primarie?
In tot scandalul asta numitorul comun sunt taxele platite la stat, care stat te face "negru" pe plantatia lui, taxe pe care Uber le-a ocolit pana acum desi "ocolirea" nu e altceva decat o fraiereala, pentru ca isi retin o parte substantiala si deloc justificata din costul cursei, ce-i drept mai putin ca si guvernul mafiot.
Solutia e neplatirea niciunei licente sau alte suprataxe pentru desfasurarea activitatii de taximetrie.
Am masina, platesc o mie de taxe, impozite si accize, platesc si un impozit pe venit, la ce imi mai trebuie "licente" si alte magarii inventate?
Smecheria e ca nu platesc, pentru ca ei nu fac taximetrie, ei doar administreaza o aplicatie.
Oricum, taximetristii in cretinismul lor cred ca Uber-ul e problema care de fapt si de drept e un al doilea stat, ca fraierii care fac Uber nu or da bani la stat dar dau la americanii cu aplicatia lor minunata.
Solutia e eliminarea porcariilor de licente si alte prostii care reglementeaza activitatea de taximetrie astfel incat sa poti sa plimbi cu masina ta pe cine vrei contra cost si protejat de o polita de asigurare extinsa calatorilor.
Acum pentru autorul de articol care a vrut să meargă la Piața Victoriei și i s-au cerut 50 de lei, dacă ar fi mers pe Splaiul Independenței, pe jos, așa ca vreo 200-300 de metri e un sediu al Poliției Locale Municipale, și făcea acolo o plîngere, cheltuia niște timp, dar poate nu îl mai găsea și mîine pe nemernic, tot acolo.
Sfat : Cînd vă apropiați de un Taxi care staționează și care doriți să vă transporte făceți-i o poză numărului de autorizație, a numărului de înmatriculare, dacă apar probleme știți pe cine să pîrîți...Dar ce nu știți dumneavoastră este că în majoritatea situațiilor acestea, după un taximetrist nemernic se ascunde un angajator mai nemernic decît șoferul. Ultima oară cînd am lucrat ca taximetrist angajat, în 9 luni(06.2016-03.2017) am avut 6-7 colegi de mașină, eu eram singurul care a avut contract de muncă făcut din ziua cînd am început să lucrez, 2 ore pe zi, salariul nu se plătea, aparatele de taxare nu furau clienții dar se resetau încasările, dacă s-ar face controale de către persoane competente și conștiincioase majoritatea firmelor de taximetrie ar fi închise...Simpla verificare a cheltuielilor cu carburanții, a numărului de kilometri parcurși de mașini care teoretic au 1 șofer care lucrează 5 zile pe săptămînă, doar 8 ore pe zi, în nici un caz noaptea sau sîmbăta și duminica. Oare există vreo firmă de Taxi care a plătit în ultimii 25 de ani, sporuri de ore suplimentare, pentru lucrul noaptea, în timpul sărbătorilor? Cristaxi, am fost acolo 2 ani, aveam plan 6 zile pe săptămînă, și jumătate dintre duminici cîte o jumătate de normă, Taxi Cobălcescu, m-a furat la socotirea salariului de plătit, m-a furat cu o treime din ce trebuia să primesc!!!
Confidențial : Nu mă pitesc după un Nick Name.
Și mai confidențial : La volanul unor taxiuri ați putea întîlni polițiști, SMURD-iști, ambulanțieri care teoretic nu au dreptul să facă asta, dar au atestate profesionale, că au salarii mici, așa zic ei.
Până voi primi o cotaţie cât de cît comparabilă (din toate punctele de vedere) cu una de pe Uber, permteţi-mi să mă îndoiesc de sinceritatea litaniilor exprimate de dvs.
Percepţia mea despre "taxi" este cam la fel cu cea pe care o am despre PSD: o ploşniţă gata să te fure şi să te mintă cu impunitate la orice cotitură.
Dacă sunteţi atât de năpăstuiţi lucrând pentru "taxi", dse ce nu vă mutaţi la uber? Aud!
Ceea ce încerc să exălic este că atunci când vă duceţi la piaţă să cumpăraţi un dărab de telemea, veţi gusta probabil din câteva bucăţi, veţi negocia oleacă preţul şi veţi alege dărabul care vi se pare cel mai bun în limitele preţului pe care sunteţi dispus să-l plătiţi. Dacă va exista un negustor care vă promite că brânza sa e mai bună, dar nu v-o poate oferi s-o gustaţi, iar la preţ "ne înţelegem noi" ce veţi face?
Restul vrăjelilor cu legislaţia sunt PSD-isme, d-ale lui T Toader, cine să vă creadă! Dacă dpdv legal e mai "uşor" la uber, de ce nu vă duceţi acolo?
Am o rudă taximetrist (în provincie) la o mică (f mică) companie privată - uberul nu "bate" până acolo. Munceşte mult (cam 12 ore) şi câştigă cam 3000 pe lună. E mulţumit. Dvs. cu cât a-ţi fi mulţumit pe bune?
Înţeleg frustrarea, dar asta nu înseamnă că sunt de acord cu poziţia dumitale. Vorbeşti de un "Barosan" fără să ne destăinui despre ce e vorba şi de ce eşti nevoit să ai de a face cu el. E vorba despre vreo mafie? Cine vă forţează să intraţi în mafie? Întreb pentru a treia oară: de ce nu vă înscrieţi la uber? Vă e teamă că nu obţineţi "licenţa de uber"? Ştiţi desigur că şi pentru uber vă trebuie o licenţă. De ce nu migraţi către poziţia de "taximetrist cu licenţă proprie"? Cine vă obligă să mergeţi cu căciula-n mână la "Barosan" ca să ajungeţi slugă? Hai, puţină bărbăţie, puţin curaj, smulge-te din mrejele PSD-iste, i-aţi soarta în propriile mâini. Pentru că se poate!
În loc să vă plângeţi singuri de milă (mă refer la manifestările cu iz de grevă) mai bine daţi cu tifla "Barosanilor" şi înfruntaţi realităţile cu bărbăţie.
Insa sincer, de licenta taximetristului mi se falfaie. Mie, clientului, licenta aia nu-mi aduce si nu-mi garanteaza absolut NIMIC. Mie imi ajunge sa aiba permis de conducere si controlul tehnic al masinii la zi.
Licenta aia nu face decat sa limiteze oferta si probabil la origine chiar taximetristii au cerut-o ca sa isi protejeze o piata inchisa si sa se fereasca de concurenta, nu statul, iar acum tot ei se plang de existenta ei. Mai mult, in Romania chiar tu argumentezi ca licenta e motivul pentru care calitatea serviciilor e mai proasta la aia cu licenta (taxi) fata de aia fara (uber).
De fapt de-a lungul istoriei multe profesii o ardeau liberal si capitalist si-i dadeau tare cu comertul liber si ulterior se formau tot felul de asociatii care incepeau sa faca lobby pentru tot felul de sisteme de licente si de protectie a unui monopol.
Iar argumentatia ta merge in aceasi directie. Sunt de acord cu tine ca trebuie sa fie o concurenta cinstita intre uber si taximetristi. Prin urmare ar trebui desfiintata licenta si pentru taximetristi, nu infiintata pentru Uber. Licenta nu aduce nimic clientului (dimpotriva, in Romania licenta = cocalar + cazan), ci doar tine sub control numarul celor care ofera serviciul respectiv si limiteaza competitia si antreprenoriatul. Deci ori suntem de dreapta, ori nu mai suntem.