Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ultima zi în care l-am văzut pe Radu la școală. „Nu pot, doamna. Pe dumneavoastră nu vă lovesc niciodată”

17 noiembrie.

Îmi verific ghiozdanul dacă am testele copiilor date cu o zi în urmă, fișele pentru ziua în curs și planificările, că poate mai lucrez un pic la ele în tren (deși știu că mintea mi-e complet blank în fiecare zi pe drumul cu trenul; dar niciodată nu-mi pierd speranța).

Îmi dau două pufuri de parfum peste rochia cea verde și îmi pun eșarfa. Mintea mi-e în toate direcțiile: trebuie să las asta așa, să merg acolo, să mă întorc și să mă uit pe hărți; aha, mai trebuie să fac și noua așezare în bănci și să printez stickerele pentru final de unitate de învățare. Să îmi printez un nou mesaj pentru perete, să le amintesc copiilor că mâine e deadline-ul pentru temele auxiliare… să îmi fac programare, să iau niște bani cu mine și două Fibrobar-uri. A, și apă, căci altfel rămân fără voce. Pastile, cărți, telefon.

A, telefonul. Aud, deodată, ceva vibrând în hol. Era deja pus în geantă, iar eu alergam prin apartament să întredeschid geamurile peste zi. Era doamna directoare. În câteva secunde mi-a zis că până la ora 12 trebuie să aduc o descriere despre Radu (un elev din clasa mea) pentru cineva de la primărie. Îmi suna ușor ciudat, bănuiam cumva ce urma, dar m-am gândit să lămuresc absența lui din ultima perioadă înainte să mă apuc de scris orice.

La un moment dat, disperată fiind de situațiile dese în care ceilalți părinți veneau să se plângă de comportamentul lui, în miezul unei lupte în care m-am așezat între el și celălalt copil, i-am zis: „Radu, ești furios? Dacă ai furie în pumni te rog să lovești aici!”, arătându-i spre burta mea. 

Eu l-am văzut pe Radu complet dezechilibrat, fără vreun mecanic care să-l ducă pe șinele potrivite. Violent fizic și verbal, cu un bagaj măricel de cuvinte grele și cu un stil de a-și manifesta furia foarte înspăimântător. Chipul, de obicei vesel, cu niște ochi animați mereu de zâmbet, arăta înspăimântător atunci când se enerva. Aripile nărilor se mișcau pe ritmul suflului greu, pumnii erau încleștați și sprâncenele foarte încruntate. Chipul parcă nu aparținea unui copil. Nu dura mult până căra primul pumn.

La un moment dat, disperată fiind de situațiile dese în care ceilalți părinți veneau să se plângă de comportamentul lui, în miezul unei lupte în care m-am așezat între el și celălalt copil, i-am zis: „Radu, ești furios? Dacă ai furie în pumni te rog să lovești aici!”, arătându-i spre burta mea. 

Mereu se dădea în spate, își ridica sprâncenele încruntate a surpriză și spunea: „Nu pot, doamna. Pe dumneavoastră nu vă lovesc niciodată.” Mereu, dar mereu-mereu, la cuvintele astea vedeam în el un om matur. Nu-mi dau seama ce vedeam; un respect real pe care mi-l purta (deci o umbră de chibzuință?) sau un respect indus de adulții din viața lui? Intuiția mă îndreaptă spre prima variantă.

L-am apărat. Mi-am încasat atenționări de la părinți și cancelarie că nu pot să-l gestionez pe copil. Dar l-am apărat, căci credeam că eu, cu bunătate, aș putea construi ceva cu el. În unele zile mă surprindea, arătându-mi că știe să scrie câteva litere abia după o lună de când ne cunoșteam. În alte zile rămâneam fără resurse de energie pentru a-l gestiona. I-am dat caiet pentru că niciodată nu avea, în speranța că se va integra în clasă văzând că toți ceilalți scriu pe caiețele. Nu a mers.

M-am dus la ei și am întrebat-o pe femeie: „Sunteți mama lui?” A răspuns: „Da. Am venit să văd cum se descurcă la școală.” I-am zis că mai avem multe de învățat împreună și că mă bucur că s-a întors. În timpul în care eu vorbeam cu femeia, Radu se ducea să o îmbrățișeze când pe ea, când pe mine. Era cel mai fericit copil.

L-am apărat, dar uneori degeaba. Nu am văzut pe nimeni din familia lui la școală până când, într-o zi, în timpul unei ore, ne-a bătut cineva la ușă. Am deschis și am văzut o femeie în vârstă care, cu buza superioară plină de brobonele de sudoare și cu mușchii feței tremurând, îmi spune: „Radu este aici?” Zic: „Da. Sunteți bunica?” Răspunde scurt: „Da”. Atunci l-a zărit și a intrat furtunos în clasă, țipând din ușă și mergând spre ultima bancă. Striga la el ceva cu „m-ai făcut de râs” și „te-ai bătut cu fata lui X” și „tot satul te știe de om nebun”.

Mi-a luat câteva secunde până m-am trezit din șoc și am rugat-o să iasă afară. Chipul ei, cu toți mușchii feței dansând pe fața palidă de furie, plin de brobonele de sudoare, era rugător. După puterea vocii care răsunase câteva secunde în urmă în clasă, în fața mea arăta un ton slab și aproape supus. Resemnat. Plecând, mi-a zis în treacăt: „o să-l dau la cămin, nu mai pot.”

Bunica îl creștea singură pe băiat și pe cei trei frați ai lui. Părinții lor sunt la muncă în străinătate. Ea, singură fiind, nu a reușit să impună reguli în noua familie (care mai avea încă două persoane).

Într-o zi, parcurgând drumul obișnuit de la gară spre școală, copiii mi-au sărit în brațe. Unul dintre ei mi-a spus foarte simplu: „A venit mama lui Radu”. Eu am răspuns: „Poate bunica, mama lui e plecată în străinătate”. Ajunsă în clasă, deodată, Radu vine de mână cu o femeie destul de tânără. Avea cel mai vesel chip pe care l-am văzut până atunci la el.

M-am dus la ei și am întrebat-o pe femeie: „Sunteți mama lui?” A răspuns: „Da. Am venit să văd cum se descurcă la școală.” I-am zis că mai avem multe de învățat împreună și că mă bucur că s-a întors. În timpul în care eu vorbeam cu femeia, Radu se ducea să o îmbrățișeze când pe ea, când pe mine. Era cel mai fericit copil.

După ce a plecat mama lui, am trecut la lecție. Ca niciodată, Radu și-a scos caietul și era liniștit. Voia să scrie, să se chinuie, să își amintească literele și să își întrebe colegii cum să facă. Am văzut licărul de speranță în mine pentru el. Începusem să văd că a căpătat echilibru acum, cu venirea mamei lui.

Dar aceea a fost ultima zi în care l-am văzut pe Radu la școală. Astăzi, în tren fiind, m-am decis să o sun pe mama lui. M-am prezentat, iar ea a zis imediat, ca o scuză imuabilă: „Aaa, domnișoara învățătoare… Eu sunt internată în spital de o lună”. I-am zis „Sper că sunteți bine. Voiam să vă întreb ce mai face Radu”, moment în care răspunsul ei m-a lăsat perplexă: „Nu mai știu nimic că eu sunt în spital. Dar vă dau numărul bunicii lui”.

Am ajuns din nou la bunică. Mi-a răspuns cu cel mai resemnat ton posibil, spunând: „Aștept să vină să îl ia, îl dau la cămin. Mi-au zis că vin zilele astea. Am făcut actele și tot. Pentru toți patru, nu numai pentru Radu”. Eram șocată din nou și încercam să aflu mai multe. Mi-a mai zis, cumva rugător: „Sper să mă înțelegeți. Dormim șase într-o cameră. Mai am și eu alți copii, iar părinții lor sunt cum sunt. Nici bani nu am să-i hrănesc pe toți. Era cât pe ce să ne luăm bătaie de la niște vecini acum câteva zile pentru că Radu a făcut o prostie. Gata.”

Cu inima frântă pentru bietul copil, am încercat să înțeleg prin ce trec oamenii aceștia și cum au ajuns la cămin ca fiind cea mai bună decizie. Nu o judec; nu pot decât să nutresc speranța că acolo va găsi echilibrul care-i lipsește.

Între timp, pe copii i-am anunțat că Radu nu va mai fi colegul nostru (că se va muta din sat) și că, dacă vor, i-am putea scrie ceva frumos. Au reacționat numaidecât, iar ceea ce a ieșit e incredibil.

Scrisoare către Radu

22 noiembrie.

E ora 20:00; abia am ajuns acasă și simt deodată că totul mi-e străin. Că mi-e frică și nimic nu mai e confortabil. Nici nu știu dacă e de la senzația ușoară de febră provocată de noua mea răceală sau de la noua perspectivă care mi s-a pus în față.

Probabil povestea lui Radu a fost ca o palmă rece peste față și mi-a dat alți ochi. Parcă, atunci când așteptam microbuzul de ora 17:00 din Gălbinași spre București (pe care l-am luat pentru prima dată), totul se urâțea în jurul meu. Întunericul aducea cu el niște fantome peste spațiul pe care eu l-am cunoscut numai animat de copii cu geci colorate, ghiozdane verzi și roz și râsete. Parcă nu mai era nimeni prietenos în acel întuneric. Parcă totul era rece, fără viață, deodată.

M-am urcat în microbuz. Nu am avut putere să întreb pe nimeni dacă ajunge în București (parcă citisem eu ceva vag pe parbriz) și nici unde mă lasă mai exact. M-am așezat pe un scaun single; nu voiam să împart nimic cu nimeni. Răceala mă obosea, povestea lui Radu mă sfâșia. Și priveam pe geam, cu capul lipit de el. Mă întristau satele neiluminate, cu câte un bec răzleț pe ici pe colo. Parcă proiecta și mai tare fantomele pustietății. Știam că becul nu seamănă a pustiu; da, știam. Dar așa semăna în mine.

Mă obosea discuția nestânjenită a doi bărbați din spatele meu. Spuneau întruna de instalații sanitare pe care le făcuseră singuri la ei acasă, de montat faianță și gresie. Parcă mă enervau când îi auzeam ce prinși sunt în problemele lor, când alții le au mult mai grave. Parcă mi-erau ostile cuvintele „acasă la mine” auzite în gura lor. Găsisem, printr-un colț de-al minții, rezonanța ciudată pe care o avea cuvântul „acasă” spus de altcineva pe când eu eram copil. „Acasă” al lui era dezgustător pentru mine, impersonal și urât. „Acasă” al meu era cel mai confortabil și frumos. Nu știu dacă răceala sau povestea m-a tras să gândesc așa astă-seară.

Apoi o doamnă cu o voce groasă a urcat în microbuz dintr-un sat neiluminat. Nici nu mai știam prin ce zonă mai eram… Gândurile mi-erau numai la poveste. S-a întâlnit cu un bărbat care stătea în linie cu mine, la celălalt geam. S-a așezat lângă el și îi spunea că „a fost într-o vizită”, că „se moleșise de tot, dar nu a vrut să doarmă acolo”. Îmi aminteam și de astă dată de rezonanța „vizitelor” din copilărie, care mă sfârșeau de energie. Unele erau plictisitoare fiindcă erau numai pentru ca adulții să discute între ei, altele erau foarte drăguțe fiindcă erau alți copii cu care să mă joc. Întotdeauna însă, pe drumul spre casă, pe bancheta rece din spate mă topeam de oboseală. Același miros din mașină pe când veneam din vizită îl simțeam vag și acum, în microbuz. Mă topeam și mai tare pe lângă geam.

Apoi mi-am dat seama că microbuzul m-a lăsat într-un cadru complet nefamiliar. La fabrica de oxigen din Cățelu, mai precis. Mi-era teamă de nou; prea mult nou deodată și prea înfricoșător. M-a direcționat cineva spre o stație de RATB care m-ar fi dus la Republica. Nu m-am simțit deloc familiar nici când am ajuns acolo. Nici când am intrat în mall Unirii. Nici când am coborât la stația de metrou de acasă. Eram abandonată în necunoscut. Să fie răceala, întunericul sau… povestea?

Povestea…

I-am sunat bunica lui Radu chiar înainte de a pleca de la școală. Era 14:40, iar eu aveam tren în jumătate de oră. Știam că nu-l mai prind. Am mers mult, cam 1,5 km prin Gălbinașiul mai rece decât în alte zile (poate că-l simțeam eu așa de la febră, nu știu). După o tăcere lungă, C. mă anunță că am intrat pe strada lui Radu. Îmi arată care e poarta și apoi se duce spre casa lui.

M-am văzut încurcată. Poarta era întredeschisă dar nu voiam să intru. De strigat… nu puteam striga, căci drumul îngust de la poartă nu arăta și o casă spre care să ducă; am dedus că era ascunsă în spatele casei vecinilor. Vecinii lor aveau un cățel care a început să mă latre. Norocul meu căci, vreo 30 de secunde mai târziu, zăresc silueta lui Radu apărând pe drumul îngust de pământ bătătorit. Avea zâmbetul lui obișnuit; poate mai larg decât de obicei. A venit direct la mine și m-a îmbrățișat. M-a întrebat ce mai fac. Și eu pe el.

Pe drumul îngust apar două femei: una era bunica și cealaltă, am aflat apoi, o mătușă de-a lui Radu. Bunica nu era aceeași cu cea care venise să țipe la el în timpul orelor. Am aflat după-aia că prima bunică nu a mai vrut să răspundă de cei patru copii, așadar i-a pasat noii bunici. Bunica din urmă, cea pe care tocmai o aveam în față, avea un aer de femeie iute și înțeleaptă.

Ne-am salutat și am făcut schimb de amabilități. Mi-am amintit scopul principal al vizitei și am zis: „Radu, să știi că le-am spus colegilor tăi că nu mai vei mai fi cu noi în clasă și că te vei muta din sat, așa că ți-au scris niște scrisori și vreau să ți le dau.” Radu nu știe să citească iar de cele două femei nu eram sigură și nu voiam să jignesc pe cineva; l-am întrebat: „Vrei să îți citesc?”, amintindu-mi ce ghidușe mi se păruseră și, poate, puțin exagerate. Am citit una. L-am văzut pe Radu cum își lăsase ușor capul în piept și se agățase cu mâna de gard.

În timp ce mă apucasem de a doua scrisoare, mătușa lui spune: „of, plânge”. Până am ajuns la finalul scrisorii plângeam toți patru. Nu mi-am imaginat niște cuvinte scrise de niște copii de clasa a doua fiind atât de sfâșietoare, să transmită la adulți dar, mai ales, la un alt copil de vârsta lor atâta emoție. L-am îmbrățișat pe Radu din nou și i-am zis că îi doresc tot binele și că sper că o să-i fie mai bine acolo unde merge. Și să roage pe cineva să i le citească în tihnă pe celelalte, căci mi-am dat seama că nu mai puteam.

Între timp, alți trei elevi de-ai mei, vecini cu Radu, au ieșit afară să se joace cu el. Au început să zburde, iar eu am rămas fără apărare în fața poveștii necruțătoare a băiatului, spusă de gura bunicii.

Mama lui Radu, imediat după ce a venit din Germania (unde, neștiind să scrie și să citească nici în limba maternă, a avut preocupări mai… neortodoxe) s-a internat în spital pentru un TBC foarte grav, care începuse să atace oasele. Bunica mi-a spus resemnată că „probabil nu mai are mult”. Niciunul dintre părinți nu s-a preocupat de copii; până acum un an au trimis bani, dar de un an de zile se descurcă cu toții pe salariul bunicii de 800 RON.

„A trebuit să rup de la gura copiilor acum vreo 3-4 zile ca să îi trimit mamă-sii în spital de mâncare… Na, trebuie și acolo.” Cu sprâncenele ridicate a îngrijorare și resemnare a spus „Nu mai putem să trăim așa. Îmi pare rău că am luat decizia asta că eu i-am crescut pe toți patru… Ce să le ofer eu? Nu am carte, sunt incultă… Lasă, acolo la cămin o să fie bine. O să se ocupe de ei. Au mai fost 7 copii ai unui vecin și au ieșit de acolo educați, liniștiți, cu locuri de muncă… Așa va fi poate și pentru Radu al nostru.”

Și plângea. Se uita după el pe stradă, mă uitam și eu. Încercam să văd dincolo de veselia lui de moment; oare ce simțea? Bunica parcă mi-a citit gândurile și mi-a zis: „Eu i-am luat pe toți patru și le-am vorbit omenește. Ei au înțeles că e spre binele lor. Lasă, să mă înjure ei acum că peste ani or să-mi mulțumească.”

Liniște. Mă gândeam ce bine ar fi fost să mă întind în pat, căci răceala mi-o cerea. Apoi mă certam pe mine însămi pentru egoismul de a mă fi gândit la patul meu, când copilul care alerga vesel pe stradă nu și-l va mai vedea și că, probabil, pentru cei 9 ani ai lui, noul este ostil.

M-am rupt de bunică mulțumindu-mi că am fost așa de drăguță și spunându-mi dacă m-aș supăra să îi dea lui Radu numărul meu, căci ea știa că de la cămin el mai poate suna oameni. Cu bucuria de a recupera ce nu am apucat să fac pentru el, i-am zis că e perfect pentru mine. Bunica l-a rugat pe Radu să mă conducă.

M-am văzut cu trei băieței în juru-mi, care voiau să mă ducă până în capătul străzii. Le-am zis atât de jucăuș cât mai puteam în momentul ăla: „Am o mână liberă care se cere ocupată!” și unul dintre băieței a sărit să mă ia de mână. Celălalt l-a certat: „Bă, nu fi rău, lasă-l pe Radu” și i-a cedat mâna mea lui Radu, cu respect mut față de dreptul lui. Îi spuneam băiatului cu inima ruptă: „Să mă suni, Radu. Orice problemă ai și crezi că te pot ajuta, să mă suni, da?”. Tăcea, iar eu îmi mutam din nou atenția pe mânuța caldă care mă ținea ferm.

Le-am zis că „Gata, acum știu drumul.” Mi-au zis: „Doamna, ne punem acolo la lac să vă facem cu mâna când treceți pe partea cealaltă.” „Bine, le-am zis, dar stați să vă fac o poză”, știind că, probabil, nu-l voi mai vedea pe Radu prea curând. Am plecat, spunându-le un „Pa” spart.

Plecarea lui Radu

Am ajuns pe strada principală, în dreptul lacului. Nu îmi dădeam seama în ce punct al celeilalte laturi a lacului trebuia să mă uit ca să îi văd. Nu fusesem atentă la distanța pe care o făcusem ca să mă pot orienta. Treceau mașini, tremuram de-un început de febră și îmi trăgeam nasul din cinci în cinci secunde. Vedeam câteva vaci care pășteau iarba obosită și eram invidioasă pe viața lor simplă, lipsită de gânduri. Și aud deodată un „mnaaaa” adus de vânt. Încă o dată, și disting un „Pa, doamnaaa”.

Am vâzut trei pete rozalii care fluturau spre mine prin desișul de ramuri maronii. Nu îi distingeam de-a-ntregul. Apoi am văzut cum s-au stins petele rozalii și am văzut o pată albă alergând printre ramuri. Era căciula unuia dintre ei.

Gândurile mi-au tropăit prin minte mult timp și mă apăsau mai tare decât răceala. Mi le îndredințez acum cititorilor acestui text, sperând la mai bine pentru copiii ca Radu.

Iar ție, România, îți încredințez acest copil rătăcit și am încredere în tine că o să-i dai un drum coerent. Poate asfaltat de data asta, nu tot din pământ bătătorit.

P.S. Pentru publicarea acestui articol am obținut acordul bunicii. Radu este un pseudonim, pentru protejarea identității copilului.

Articol publicat pe blogul autoarei. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Viata mi-a oferit astfel de exemple .Este foarte dureros ca nu poti fi parintele lui si numai educator. Daca am putea sa asternem pe hartie cate suflete ne-au zdrobit pe noi dascalii, cate suflete am luminat dand din lumina noastra ....cineva ar intelege ca oamenii se educa si informeaza cu sacrificii pe care, din pacate, le simt acesti copii nevinovati. Caminul ramane o alternativa pentru ei. Sper sa intalneasca educatori carora sa le pese si sa-i formeze ca pe propriii copii. Dumnezeu sa-i ocroteasca!
    • Like 0
  • Andreea check icon
    M-a impresionat foarte tare articolul si m-a trimis cu gandul la autobiografia lui Albert Camus (la cartea: Primul om). Si acesta provenea dintr-o familie de muncitori saraci analfbeti. Si-a petrecut copilaria in Algeria fiind crescut la perfieriile orasului Alger de bunica si de mama, tata lui murind in primul razboi mondial. Invatatorul lui insa a fost un sprijin decisiv in viata lui, l-a sprijinit pe Camus si indrumat in momente cheie. Cum ziceam, gasesc anumite asemanari intre aceste doua povesti. Traiectoria vietii lui Camus a fost una frumoasa, acealasi lucru imi doresc si pentru Radu.
    • Like 2
  • Sunt copleşită de acest articol. Felicitări autoarei pentru puterea de a-l aşterne în pagină. Din păcate, pentru astfel de copii, "căminul" rămâne singura alternativă. Dacă nu putem ajuta familiile, măcar să facem din sistemul de ocrotire de stat, cel mai puternic instrument de apărare a copiilor. Am avut un caz asemănător în şcoala la care predau. Ani de zile am ezitat să anunţ "Direcţia" de soarta unei copiliţe, doar pentru că trăia bunica, iar bunica o iubea şi o ajuta, atât cât putea ea. După moartea bunicii, fetiţa noastră a devenit pământie. Noua dirigintă m-a întrebat dacă ar trebui să "sesizăm" pe cineva şi atunci ne-am hotărât, toţi, să îl "denunţăm" pe tată (mama o abandonase de multă vreme). Am revăzut copila, un an mai târziu, într-un "cămin" cu care şcoala desfăşura acţiuni de parteneriat şi voluntariat. Avea din nou părul roşu şi faţa albă. Redevenise copil. râdea şi se juca. Diriginta de la "cămin" ne-a arătat camera în care dormea, măsuţa ei de lucru, sala de mese, holul de spectacole. Pentru fetiţă, "căminul" era raiul pe pământ. Nu o bătea nimeni, avea haine curate, mânca şi mergea la şcoală. Nu ştiu dacâ toate "căminele" din ţară sunt la fel, discuţia poate fi lărgită oricând, dar ... în condiţiile socio-economice actuale, "căminul" ar putea deveni colacul de salvare pentru zeci de copii abandonaţi de părinţii plecaţi la muncă. Noi, "şcoala", oferim statistici - număr de absenţe, copii cu părinţi plecaţi la muncă, ... - dar viaţa nu se scrie pe hârtie. Am evitat să spun "casa de copii", prefer termenul "cămin", ca o speranţă pentru "Răducu".
    • Like 2
  • Coplesitor,duios,responsabil si argumentat.
    Avem mii de copii ,unii chiar uitati de parinti.
    Altii lasati neobservati,fac ce-i taie capul si ajung pe mana unor profitori...
    Cazul de mai sus decris,de o invatatoare responsabila.Multi educatori,insa si-au gresit menirea.Daca ar fi mai multa bunatate,daca ne-am ajuta mai mult intre noi,daca am fi mai darnici,poate ar fi mai putine cazuri...
    • Like 1
  • Din pacate sunt foarte multe povesti ca aceasta, daca am putea sa-i ajutam pe toti...
    • Like 1
  • Multă mizerie mai e în România!
    Durere și lacrimi, suflete rănite, compasiune aproape inexistentă.
    • Like 2
  • Respect!
    • Like 1
  • Sunt foarte multe cazuri de copii gen "Radu". Si mai grav este ca sunt la fel de multe cazuri de adulti fara un mijloc de trai iar de ei stie numai Dumnezeu. Ei nu apar in statistici. Prea mult egoism, nesimtire, lacomie la un popor care se pretinde crestin.
    • Like 4
    • @ Victorin Borsciov
      „Și mai grav” decât asemenea copii uitați de stat, de România, de comunitățile în care trăiesc nu poate fi nimic!
      Cât despre „popor”, nu uitați că își alege de ceva vreme conducătorii!
      • Like 5
  • check icon
    pai ... sa vedeti cum sta treaba ... tot pe capul scolii ! adica, care au fost profesorii mamei lui Radu ? pana la 18 ani copilul acela a primit instructie/informatii privind familia, rolul mamei, ce inseamna munca, ce inseamna RESPONSABILITATE, ... ?
    si acuma sa revenim la zi : dumneavostra le explicati copiilor RESPONSABILITATEA ?
    sa va explic mai simplu : dau meditatii de 30 de ani, am inceput cu matematica pt examene, liceu si facultate, apoi pt recuperarea elevului in cursula anului. 2,5 ore pe bani ! apoi am inceput sa introduc inca 30 min si sa ajut si la alte materii de la scoala la liceu, chiar sa ajut la proiecte. si asa am crescut la proiecte de an si de licenta la facultati, umaniste, tehnice, ... romana, engleza, germana ... tot una ... inteligenta nu recunoaste limitarea spatiului si timpului ... acum fara bani, moka :) ... ca sa-mi dovedesc ca pot sa ma depasesc.
    daca initial RESPONSABILITATEA investita avea o limita, o nota data de o comisie, astazi ea este nelimitata .... astazi lucrez cu tinerii pe internet, gratis, intre 2 si 5 ore/zi, mai precis pe skype pt rezolvari rapide, si pe mail pt proiecte.
    asa am ajuns sa cunosc problemele "reale" depasind limita prof-elev. acum, cand au o problema in "viata reala" vin personal sa-mi vada ochii si sa discutam fata in fata, despre bataile din scoala, injuraturile si amenintarile de pe strada, despre profi si colegi, ii ajut sa posteze comenzi pt telefoane sau alte zapaceli electronice, discutam despre viteza luminii si bolile cu transmitere sexuala.
    de multe ori m-am intrebat in gand pe unde or fi parintii lor de "ajung" la mine !
    apoi am decis ca nu doresc sa aflu nimic despre parintii lor, mi-am amintit de copilaria mea singuratica si de indaratnicia mea de a ma depasii, de a fi primul, de la bataie la invatatura, de la plimbatul fetelor la intratul la facultate, de la trainicia unei familii la iubirea aproapelui, ... si am gresit de multe, multe ori, dar asta era ideea sa ma depasesc eu pe mine. in timp am inteles ca nu toti sunt dotati cu RESPONSABILITATE si "Ei numai doar dureaza-n vint / Deserte idealuri -"!
    dar toti meritam 1001 sanse, in ciuda faptului ca stiu ca nu se pot modifica destine, caci "Ei doar au stele cu noroc / Si prigoniri de soarte,".
    si ma intorc totusi sa intreb : voi care a-ti imbratisat cariera de profi, de modelatori ai vietii de maine, de imblanzitori de suflete ai acestor ingeri decazuti in clasa la care predati, cunosteti voi notiunea de RESPONSABILITATE ? sau "Traind în cercul vostru strimt / Norocul va petrece"!
    dumneavostra personal, daca NU predati notuni de RESPONSABILITATE, va rog sa adaugati sub titlu, intro paranteza, cuvantul "literatura".
    altfel multa, multa lume empatizeaza si lacrimeaza la o drama povestita de "criminal" in care se invinovateste alta "victima" a "crimei organizate" numita comun "scoala".
    • Like 2
    • @
      Dar profesorii dv. cum de nu au reușit să vă îndrume către scrierea corectă în limba maternă?
      • Like 1
    • @ aurora oncescu
      check icon
      am raspuns de nenumarate ori acestei acuzatii : recunosc ca nu cunosc gramatica limbii romane 100% si ca urmare fac multe greseli in scris !
      multumita, doriti mai mult ?
      totusi, daca dumneavostra nu puteti intelege mesajul meu, sa stiti ca aceasta nu se datoreaza problemelor gramaticale !
      dintre noi 2, eu as putea sa invat din nou gramatica, mai temeinic, sau sa folosesc un motor de corectie gramaticala, dar dumneavoastra .... tot nu o sa puteti inteleg mesajul.
      personal va inteleg si va scuz : dumneavostra nu aveti idei proprii astfel ca sunteti silita sa ramaneti la replici/raspunsuri, acide sau dulci, dar toate raspunsuri banale si stupide si nu comentarii unde se presupune postarea unei idei care sa conduca la o alta idee.
      in alta ordine de idei, eu nu intru in postarile dumneavostra cu intrebari in care sa ma arat mai inteligent/simpatic/istet, si mai ales, sa incerc sa va injosesc/denigrez ... consider ca nu este necesar sa ma cobor la subsolul demnitatii, eu postez numai comentarii cu idei proprii, eventul incerc sa aduc adaugiri la ideea expusa de un altul, scrise gresit gramatical.
      in consecinta va rog sa fiti mai rezervata in privinta mea sau ... ma dezbrac de caracter si incepem un dialog pe masura mintii dumneavoastra, si o urmarire pe tot site-ul republica.ro, ceea ce va duce in final la utilizarea butonului "Raportează".
      multumita, doriti mai mult ?
      • Like 1
    • @
      Doar să adaug faptul că funcționează o contradicție majoră între opinii formulate în scris și nestăpânirea regulilor celui din urmă.
      • Like 0
    • @ aurora oncescu
      check icon
      dumneavostra sunteti o femeie cu sentimentele la apogeu si mintea la perigeu, urmarea este ca mai mult ardeti in atmosfera, decat sa zburati printre stele :)
      • Like 1
    • @
      - Nu eu, ci incapacitățile dv. de exprimare vă „forțează” să -mi ”răspundeți, „apărându-va”(?!?!?), iar bunul simț este deficitar exact la cei care scriu cu greșeli elementare( nu sunt singura care consideră nepoliticoasă ignorarea regulilor scrierii față de restul interlocutorilor!);lăsați fonetica și figurile de stil, nu au nicio legătură cu această așa-zis controversă!
      - trăirile sunt comune tuturor oamenilor, deosebirea o face exprimarea lor;
      - restul răspunsului dv.este incoerent și absurd.
      Să fiți sănătos!
      • Like 0
    • @
      check icon
      bine mai vladut, ramane ca tine :)
      • Like 0
  • Poate sunt ei mai carcotas si nu ma uit unde trebuie, dar pe mine m-a surprins inadecvarea mesajelor copiilor. Inadecvare care, probabil inconstient, le-a fost hranita si la scoala. "Mi-ai lasat cicatrici pe suflet", in clasa a doua, sau a treia? Nu gasesc nimic "ghidus" acolo, cum se iluzioneaza autoarea, ci doar uscaciune si imbatranire inainte de vreme. Copiii aia au fost socializati intr-o cultura din care copilaria e aproape disparuta, in care se prizeaza sexualitatea mecanica si abuzul (vedeti limbajul de periferie interlopa "frate", "te iubesc"), inca de la varste la care nu pot fi ntelese pe deplin. Inteleg (si respect) grija fata de copil, dar nu pot nici sa nu remarc ca pentru invataoare "stapanirea" batausului clasei a insemnat rezerva lui de a o lovi pe ea, si nu convingerea/educarea sa nu-i mai terorizeze pe ceilalti elevi. Sub orice critica, din punctul de vedere al mesajului educational trimis celorlalti elevi, "taceti si indurati abuzul, ca asta e si eu ca profesor nu sunt in stare sa fac nimic mai mult". Induiosator pentru unii, revoltator pentru mine. Sunt bune povestile cu dascali lacromogeni, dar dati-mi voie sa nu le consider eficiente. Nici nu e de mirare, sincer nu vad ce prestigiu ar putea avea un invatator care se imbratiseaza cu copiii... Si nu pot sa nu observ si ca copiii aia sunt tot anafabeti in clasa (probabil) a doua sau a treia. Daca reflexele empatice sunt tot ce tine invatamantul romanesc din rural, iar asta este un caz "fericit", nu pot decat sa ma cutremur...
    • Like 4
    • @ Horia Lupu
      check icon
      Asa, si ce ar putea face acea invatatoare, mai mult decat face? Vad ca stiti doar sa criticati si sa aruncati cu noroi si sa dati vina numai pe scoala. De parca un copil il faci ca sa-l lasi doar in grija scolii, sa rezolve scoala toate problemele. De parca invatatoarea aceea il avea numai pe el elev. Dar de criticat e foarte usor. Elevul acela abia are ce manca acasa(daca are), nu are mama, nu are tata langa el, dar desigur, scoala probabil trebuie sa-i dea si de mancare, sa-i ofere si afectiune, sa ii fie si mama si tata, si sa-l mai faca si premiant, pe deasupra. Evident, invatatoarea trebuie sa faca asta si cu restul de 29 de elevi din clasa, ca nu-l are doar pe el. Eu nu inteleg cum puteti fi atat de nejudecat! Vad ca va deranjeaza faptul ca elevul, cat de bataus era el si provenit dintr-o familie disfunctionala, dintr-un mediu extrem de daunator, totusi o respecta pe invatatoare! Si ii reprosati asta invatatoarei. Poate propuneti si dvs ce-ar putea face mai mult scoala si invatatoarea pentru acel copil. In mintea dvs scoala poate tine loc de familie si parinti ok? Ar trebui sa va fie rusine pentru lipsa de ...orice bun-simt! Deci acea invattaoare face naveta zilnic la tara si chiar se intereseaza si se preocupa de copii, totul pe 1000 ron, iar dvs nu ati inteles nimic din asta , ba ii gasiti tot dumneaei reprosuri ca nu reuseste sa tina loc de lipsa unei familii armonioase! Mai bine nu mai c omentati decat sa scrieti ceea ce ati scris! Dvs nu ajungeti nici la degetul mic al acelei invatatoare, ca sa ma exprim elegant! Rusine, inca o data! Sunt convins ca daca ati fi fost in locul invatatoarei, dvs v-ar fi carat la pumni cu placere. Si o meritati!
      • Like 5
    • @
      Foarte adevarat, aceeasi revolta am simtit-o si eu citind raspunsul incredibil de deplasat, de parca scoala poate rezolva tot! Puah!
      • Like 2
    • @ Horia Lupu
      check icon
      Ştiţi cum este? Ca la fotbal: din tribună oricine poate să dea gol; în faţa porţii, însă, lucrurile sunt mai complicate...
      • Like 4
    • @ Horia Lupu
      Copilăria băiatului din poveste este sfâșiată din cauza familiei inexistente, a sărăciei îngrozitoare; un singur punct luminos există în viața lui- învățatoarea.
      • Like 3


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult
sound-bars icon